BARTEČKOVÁ, Eliška, David ANTOŠ, Jana HOŘÍNKOVÁ, Tomáš ŠVEC and Robert ROMAN. Virtuální realita pro ekologicky validní testování funkcí CNS u duševních poruch (Virtual reality for ecologically valid testing of CNS functions in mental disorders). In XIV. Sjezd Psychiatrické společnosti ČLS JEP. 2022.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Virtuální realita pro ekologicky validní testování funkcí CNS u duševních poruch
Name in Czech Virtuální realita pro ekologicky validní testování funkcí CNS u duševních poruch
Name (in English) Virtual reality for ecologically valid testing of CNS functions in mental disorders
Authors BARTEČKOVÁ, Eliška, David ANTOŠ, Jana HOŘÍNKOVÁ, Tomáš ŠVEC and Robert ROMAN.
Edition XIV. Sjezd Psychiatrické společnosti ČLS JEP, 2022.
Other information
Type of outcome Conference abstract
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Changed by Changed by: MUDr. Eliška Bartečková, Ph.D., učo 60219. Changed: 28/10/2022 13:18.
Abstract
Virtuální realita (VR) je pokročilé rozhraní mezi člověkem a počítačem, které umožňuje simulovat realistické prostředí a interakce v něm. Důležitou vlastností VR, která jí odlišuje od jiných typů rozhraní, je možnost navodit ponoření (imerzi), tedy pocit fyzické přítomnosti ve virtuálním prostředí. To se děje prostřednictvím nahrazení vjemů z reálného prostředí vjemy simulovanými, většinou s pomocí tzv. headsetu (v češtině poněkud nepřesně překládáno jako brýle pro VR, helma pro VR nebo projekční helma). To je rozdíl oproti vylepšené realitě (augmented reality, AR), kdy je reálné prostředí doplňováno počítačem generovanými vjemy. Ve VR je možné simulovat jakékoliv prostředí, i takové, kterému nelze uživatele za normálních okolností vystavit. Dále lze relativně volně manipulovat jak se samotným simulovaným prostředím, tak s jinými poskytovanými stimuly. Chování uživatele ve virtuálním prostředí lze navíc sledovat a měřit. Díky všem zmíněným vlastnostem je VR vhodným nástrojem pro využití VR jako nástroje v psychiatrii, psychologii a neurovědách. O tomto způsobu využití VR se hovoří již od 90. let 20. století. Teprve recentní rozvoj uživatelsky přívětivého a cenově přijatelného hardware dal tomuto směru aplikace nový impuls. Aplikace VR v psychiatrii lze rozdělit v podstatě na dvě velké skupiny: intervence a testování. Intervence zahrnují zejména aplikace terapeutické, tréninkové a edukační. Naprostá většina literatury věnující se VR v psychiatrii se zabývá právě možností jejího využití v terapii. Testování ve VR se v literatuře vyskytuje méně často a jeho využití zahrnuje diagnostiku a výzkum duševních poruch. Díky imerzivním vlastnostem poskytuje VR při tomto způsobu aplikace vysokou ekologickou validitu. Možnost měření pohybu a chování uživatele je pak neméně důležitá vlastnost. Sezení ve VR lze dále doplnit o další měření, například biosignálů, a možnosti testování tak dále rozšířit. Obsahem této prezentace bude přehled literatury zabývající se testováním ve VR, tedy diagnostickým a výzkumným využitím. Budou poskytnuty příklady metodologie a aplikací u jednotlivých skupin psychiatrických diagnóz. Následovat bude přehled limitací a výzev v tomto způsobu využití VR. Nakonec bude představena aplikace s názvem Ekhi jakožto rámec pro účely terapie, diagnostiky a výzkumu duševních poruch.
PrintDisplayed: 6/10/2024 10:58