2022
Europa als Kuppelbau der nationalen Säulen : Europäische Memoiren von Richard Coudenhove-Kalergi und Karl Anton Rohan zwischen Österreich und Tschechoslowakei
URVÁLEK, AlešZákladní údaje
Originální název
Europa als Kuppelbau der nationalen Säulen : Europäische Memoiren von Richard Coudenhove-Kalergi und Karl Anton Rohan zwischen Österreich und Tschechoslowakei
Název anglicky
Europe as a dome of the national pillars : European memoirs of Richard Coudenhove-Kalergi and Karl Anton Rohan between Austria and Czechoslovakia
Autoři
URVÁLEK, Aleš (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Tübingen, 30 Jahre Grenze und Nachbarschaft in Zentraleuropa : Literatur, Kultur und Geschichte : Kultur – Herrschaft – Differenz, vol. 27, od s. 313-331, 19 s. 2022
Nakladatel
Narr Francke Attempto Verlag
Další údaje
Jazyk
němčina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
60206 Specific literatures
Stát vydavatele
Německo
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/22:00127070
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-3-7720-8723-3
ISSN
Klíčová slova anglicky
Europe; Pan-Europe; fascism; monarchy; democracy; memoirs; stylization; narratives
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 3. 4. 2023 16:03, Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil
V originále
Der Beitrag konzentriert sich auf zwei europäische Bewegungen der Zwischenkriegszeit, die europäische Bewegung von Karl Anton Rohan und die paneuropäische Bewegung von Nikolaus Coudenhove-Kalergi, zwei Europäer, die einen Teil ihres Lebens an der Grenze zwischen dem deutschen und dem habsburgischen Reich verbrachten, die nach 1918 zur tschechoslowakisch-österreichischen bzw. zur tschechoslowakisch-deutschen Grenze wurde. In kontrastierender Weise werden die Aktivitäten der beiden Bewegungen analysiert, ebenso wie die Publikationsplattformen (Bücher und Zeitschriften), auf denen europäische Intellektuelle nach dem Ersten Weltkrieg versuchten, die Grundlagen ihrer Konzepte zu formulieren und das Publikum anzusprechen. Anstelle des vorherrschenden Gegensatzes zwischen dem 'guten Europäer' Coudenhove Kalergi und dem vermeintlich "bösen" Rohan in der Literatur, versucht die vorliegende Arbeit diesen Kontrast zu verfeinern, indem sie sich auf die später geschriebenen Memoiren beider Autoren bezieht; es werden verschiedene Formen der Selbststilisierung, Argumente und Erzählungen interpretiert. Schließlich bezieht sich dieser Kontrast auf die unterschiedlichen Konzepte von Zeitschriften, die diese Europäer in den 1920er und 1930er Jahren veröffentlichten.
Česky
Článek se zaměřuje na dvě meziválečná evropská hnutí, a to na Evropské Karla Antona Rohana a celoevropské hnutí Nikolause Coudenhove-Kalergiho, dvou Evropanů, kteří strávili část svého života na hranicích mezi německou a habsburskou říší, které se po 1918 stala československo-rakouská, respektive československo-německá hranice. Kontrastním způsobem je analyzována činnost obou hnutí, stejně jako vydavatelské platformy (knihy a časopisy), na nichž se se oba evropští intelektuálové po první světové válce pokoušeli formulovat základy svých koncepcí a oslovit publikum. Místo převládajícího kontrastu mezi "dobrým Evropanem" Coudenhovem Kalergim a údajně "zlým" Rohanem v literatuře, se tento článek pokouší upřesnit tento kontrast tím, že se zaměřuje na později napsané vzpomínky obou autorů, přičemž interpretuje různé formy argumentace, sebepojetí a postupy vyprávění. V neposlední řadě se pak tento kontrast vztahuje k různým koncepcím časopisů, které tito Evropané publikovali ve dvacátých a třicátých letech 20. století.
Anglicky
The paper focuses on two interwar European movements, the European movement of Karl Anton Rohan and the Pan-European movement of Nikolaus Coudenhove-Kalergi, two Europeans who spent some of their lives on the border between the German and the Habsburg empires, which after 1918 became the Czechoslovak–Austrian, or the Czechoslovak–German border. In a contrasting way, the activities of both movements are analyzed, just as are analyzed publishing platforms (books and magazines), on which both European intellectuals after World War I tried to formulate the foundations of their concepts and appeal to the audience. Instead of the predominant contrast between the ‘good European’ Coudenhove Kalergi and the allegedly ‘evil’ Rohan in the literature, the present paper attempts to refine this contrast by focusing on later written memoirs of both authors, interpreting various forms of self-styling arguments, procedures and narratives. Finally, this contrast then relates to the different concepts of magazines that these Europeans published in the 1920s and 1930s.
Návaznosti
MUNI/A/1383/2021, interní kód MU |
|