2022
Triviální vzdělávání moravských dívek (sonda do poměrů škol Brněnského kraje na konci 18. století)
MACHÁŇOVÁ, VeronikaZákladní údaje
Originální název
Triviální vzdělávání moravských dívek (sonda do poměrů škol Brněnského kraje na konci 18. století)
Název anglicky
Girls' trivial education in Moravia (the example of conditions of schools in Brno region).
Autoři
Vydání
XXXV. Mikulovské sympozium (Žena v dějinách Moravy), Mikulov, 12.–13. 10. 2022, 2022
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
60101 History
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
dívčí vzdělávání; školské fase; triviální školství; osvícenství; Brněnský kraj
Klíčová slova anglicky
girls' education; school reports; schooling; Brno region; Enlightenment
Změněno: 20. 1. 2023 11:07, Mgr. Hana Ambrožová
V originále
Příspěvek se věnuje triviálnímu vzdělávání dívek na Moravě na konci 18. století na příkladu Brněnského kraje. Roku 1774 byla tzv. Všeobecným školním řádem pro německé normální, hlavní a triviální školy ve všech císařských dědičných zemích zavedena všeobecná školní docházka pro děti ve věku šesti až dvanácti let, která měla platit bez rozdílu pohlaví, stavu a náboženství. Díky školským fasím z Brněnského kraje lze získat představu o počtu školou povinných dívek a jejich plnění školní docházky. Hodnoty jsou srovnávány v rámci jednotlivých náboženských skupin a různých sídleních typů. Pozornost je věnovaná zejména komparaci chlapců a dívek. Zmíněny jsou naposled faktory, které měly vliv na školní docházku.
Anglicky
The paper discusses girls' education in Moravia at the end of the 18th century, using the example of the Brno Region. In 1774 Maria Theresia signed the General School Ordinance (Allgemeine Schulordnung), which established three kinds of schools: minor school (Trivialschule), major school (Hauptschule), and normal school. Schooling was now compulsory for the youth of both sexes between the ages of six and twelve. Thanks to the school records, which were reported by the regional school commissioner from the Brno region, it was possible to ascertain the number of girls who were required to attend school and also about their actual attendance at schools. Results are compared within individual religious groups and different settlement types. Attention was paid especially to the comparison of boys and girls. At the end of the paper, factors that had an impact on school attendance of children in schools in the Brno region were mentioned.
Návaznosti
MUNI/A/1459/2021, interní kód MU |
|