J 2022

A Narrative Review of Eye-Tracking Research on Self-Regulated Learning from Multimedia Learning Materials in Higher Education

DOSTÁLOVÁ, Nicol, Libor JUHAŇÁK a Lukáš PLCH

Základní údaje

Originální název

A Narrative Review of Eye-Tracking Research on Self-Regulated Learning from Multimedia Learning Materials in Higher Education

Autoři

DOSTÁLOVÁ, Nicol (203 Česká republika, domácí), Libor JUHAŇÁK (203 Česká republika, garant, domácí) a Lukáš PLCH (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Studia Paedagogica, Czechia, Masaryk University, Faculty of Arts, 2022, 1803-7437

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/22:00129223

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

self-regulated learning; self-regulatory processes; multimedia learning materials; eye tracking; narrative review

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 7. 3. 2023 11:51, Mgr. Tereza Schwarzová Matýsová

Anotace

V originále

This study provides a narrative review of current eye-tracking research on self-regulated learning from multimedia learning materials in higher education. The main aim of the review is to explore how eye tracking is used in self-regulated learning research when learning from multimedia materials in university students. Other specific aims were established: 1) to identify what self-regulated learning processes are explored with eye tracking while learning from multimedia materials, 2) to determine what methods are used to explore self-regulated learning processes with eye tracking, 3) to find what structures and stimuli are used in eye-tracking experiments when studying self-regulated learning processes, and 4) to investigate what eye-tracking metrics are used to study self-regulated learning processes in learning from multimedia materials. To accomplish these aims, we analyzed 11 empirical studies published between 2012 and 2021. The results show that 1) current studies focus on self-regulated learning processes, such as judgments of learning, metacognitive monitoring, meta-comprehension, and learning strategies, 2) studies are quantitative and use experimental designs, specific stimuli, and distinct structures, and 4) studies are mainly focused on the fixations, saccades, and transitions between selected areas of interest in the data analyses. The results of this narrative review can indicate new directions for future research in this field.

Návaznosti

GA21-08218S, projekt VaV
Název: Využití multimodální analytiky učení pro studium procesů seberegulovaného učení v systémech pro řízení výuky
Investor: Grantová agentura ČR, Využití multimodální analytiky učení pro studium procesů seberegulovaného učení v systémech pro řízení výuky