LINTNER, Tomáš a Klára ŠEĎOVÁ. Aiming for active student participation in online university lessons : A case study of two teachers during emergency remote teaching. Studia Paedagogica. Masaryk University, Faculty of Arts, 2022, roč. 27, č. 2, s. 9-34. ISSN 1803-7437. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/SP2022-2-1.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Aiming for active student participation in online university lessons : A case study of two teachers during emergency remote teaching
Autoři LINTNER, Tomáš (703 Slovensko, garant, domácí) a Klára ŠEĎOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Studia Paedagogica, Masaryk University, Faculty of Arts, 2022, 1803-7437.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/22:00127208
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2022-2-1
Klíčová slova anglicky emergency remote teaching; online learning; COVID teaching; interactive lessons; case study; mixed design
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Tomáš Lintner, MA, učo 438898. Změněno: 23. 6. 2023 14:07.
Anotace
While learning is most effective when students are actively engaged, student participation in university classrooms is usually dominated by monologic teacher talk. Digital technologies are often seen as a way to enhance active student participation, yet most reports show that the emergency remote teaching that used digital technologies during the COVID pandemic worsened student participation. We look at active student participation in the synchronous online university lessons of two teachers with shared views on the importance of active student participation but differing approaches to online teaching. We employed a range of tools, including multiple lesson observations over time, line-by-line micro-analysis of the lessons, analysis of discourse moves based on Hardman’s coding system, network visualizations of interactions, and interviews with the teachers reflecting on their teaching. With these tools, we aimed to link the teachers’ views of online teaching with their teaching practices and with the resulting active student participation in their online lessons. The findings of our study indicate that teachers’ views of online teaching can significantly influence their teaching practices. We found that the view that online teaching can serve as a substitute for contact teaching has a detrimental effect on teacher ability to employ the practices necessary for active student participation in online settings. We suggest abandoning the idea of online teaching as a substitute for contact teaching. Instead, online and contact teaching should be seen as two distinct entities requiring different teaching practices. We discuss specific teaching practices that we observed in relation to their role in promoting active student participation in online lessons.
Návaznosti
LX22NPO5101, projekt VaVNázev: Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik (Akronym: SYRI)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik, 5.1 EXCELES
MUNI/IGA/1350/2020, interní kód MUNázev: Studying Student Communication During Synchronous Online University Teaching with Social Network Analysis
Investor: Masarykova univerzita, Studying Student Communication During Synchronous Online University Teaching with Social Network Analysis
Typ Název Vložil/a Vloženo Práva
Lintner___Sedova_2022.pdf Licence Creative Commons  Verze souboru Lintner, T. 21. 11. 2022

Vlastnosti

Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/2233301/Lintner___Sedova_2022.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/2233301/Lintner___Sedova_2022.pdf
Adresa do Správce
https://is.muni.cz/auth/publication/2233301/Lintner___Sedova_2022.pdf?info
Ze světa do Správce
https://is.muni.cz/publication/2233301/Lintner___Sedova_2022.pdf?info
Vloženo
Po 21. 11. 2022 14:12, Tomáš Lintner, MA

Práva

Právo číst
  • kdokoliv v Internetu
  • osoba prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D., učo 23233
  • osoba Tomáš Lintner, MA, učo 438898
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D., učo 23233
  • osoba Tomáš Lintner, MA, učo 438898
Atributy
 

Lintner___Sedova_2022.pdf

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/2233301/Lintner___Sedova_2022.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/2233301/Lintner___Sedova_2022.pdf
Typ souboru
PDF (application/pdf)
Velikost
654,3 KB
Hash md5
db52ea62dbf6e104938fbafadbb67e6e
Vloženo
Po 21. 11. 2022 14:12

Lintner___Sedova_2022_Archive.pdf

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/2233301/Lintner___Sedova_2022_Archive.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/2233301/Lintner___Sedova_2022_Archive.pdf
Typ souboru
PDF/A (application/x-pdf)
Velikost
9,5 MB
Hash md5
fcc1eb85072368e4df90920618a1a37a
Vloženo
Po 21. 11. 2022 14:29

Lintner___Sedova_2022.txt

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/2233301/Lintner___Sedova_2022.txt
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/2233301/Lintner___Sedova_2022.txt
Typ souboru
holý text (text/plain)
Velikost
70,4 KB
Hash md5
8fb2774667611d70c36488b7ec7ee0c8
Vloženo
Po 21. 11. 2022 14:32
Vytisknout
Nahlásit neoprávněně vložený soubor Zobrazeno: 17. 7. 2024 18:27