GAVENČIAK, Michal, Vojtěch ZVONČÁK, Jiří MEKYSKA, Katarína ŠAFÁROVÁ, Lukáš ČUNEK, Tomáš URBÁNEK, Jana Marie HAVIGEROVÁ, Jiřina BEDNÁŘOVÁ, Zoltán GALÁŽ a Ján MUCHA. Exploring the Contribution of Isochrony-based Features to Computerized Assessment of Handwriting Disabilities. Online. In Herencsar, Norbert. 45th International Conference on Telecommunications and Signal Processing (TSP). Praha: Institute of Electrical and Electronics Engineers, 2022, s. 355-359. ISBN 978-1-6654-6948-7. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1109/TSP55681.2022.9851254.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Exploring the Contribution of Isochrony-based Features to Computerized Assessment of Handwriting Disabilities
Autoři GAVENČIAK, Michal (203 Česká republika), Vojtěch ZVONČÁK (203 Česká republika), Jiří MEKYSKA (203 Česká republika), Katarína ŠAFÁROVÁ (203 Česká republika, garant, domácí), Lukáš ČUNEK (203 Česká republika, domácí), Tomáš URBÁNEK (203 Česká republika, domácí), Jana Marie HAVIGEROVÁ (203 Česká republika, domácí), Jiřina BEDNÁŘOVÁ (203 Česká republika), Zoltán GALÁŽ (703 Slovensko) a Ján MUCHA (703 Slovensko).
Vydání Praha, 45th International Conference on Telecommunications and Signal Processing (TSP), od s. 355-359, 5 s. 2022.
Nakladatel Institute of Electrical and Electronics Engineers
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50102 Psychology, special ;
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/22:00129226
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-1-6654-6948-7
Doi http://dx.doi.org/10.1109/TSP55681.2022.9851254
UT WoS 001070846300072
Klíčová slova anglicky Analytical models; Estimation error; Databases; Computational modeling; Machine learning; Signal processing; Predictive models
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Michal Petr, učo 65024. Změněno: 27. 6. 2024 10:59.
Anotace
Approximately 30–60 % of the time children spend in school is associated with handwriting. However, up to 30 % of them experience handwriting disabilities (HD), which lead to a decrease in their academic performance. Current HD assessment methods are not unified and show signs of subjectivity which can lead to misdiagnosis. The aim of this paper is to propose a new approach to objective HD assessment based on the principle of movement isochrony. For this purpose, we used a database of 137 children attending a primary school, who performed a transcription and dictation task, and who were associated with a BHK (Concise Evaluation Scale for Children's Handwriting) score. Employing a machine learning model, we were able to estimate this score with 18 % error. An interpretation of the model suggests that the isochrony-based features could bring new benefits to the objective assessment of HD.
Návaznosti
GA18-16835S, projekt VaVNázev: Výzkum pokročilých metod diagnózy a hodnocení vývojové dysgrafie založených na kvantitativní analýze online písma a kresby (Akronym: DiagnosisDysgraphia)
Investor: Grantová agentura ČR, Výzkum pokročilých metod diagnózy a hodnocení vývojové dysgrafie založených na kvantitativní analýze online písma a kresby
VytisknoutZobrazeno: 30. 7. 2024 09:24