ZOUNEK, Jiří. Digitální technologie (nejen) v hodině a o přestávce. In Týden humanitních věd 2022. 2022.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Digitální technologie (nejen) v hodině a o přestávce
Název anglicky Digital technology (not only) in class and during break time
Autoři ZOUNEK, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Týden humanitních věd 2022, 2022.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Vyžádané přednášky
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/22:00129235
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky digitální technologie; škola; rodiče; adolescenti; učení; vyučování
Klíčová slova anglicky digital technology; achool; adolescents; learning; teaching
Štítky rivok
Změnil Změnil: Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D., učo 217393. Změněno: 15. 2. 2023 23:04.
Anotace
Téma digitálních technologií a jejich využití ve vzdělávání je někdy spojováno zejména s vybavením škol, připraveností učitelů nebo učebním obsahem v digitální podobě. Škola je ale pouze jedním prostředím, kde se adolescenti setkávají s technologiemi. Dalším, a zcela zásadním, prostředím je rodina, kde se děti setkávají s digitálními technologiemi nejdříve a rodiče mají velký vliv na podobu života rodiny s technologiemi. A neméně důležité je to, jak digitální technologie spoluutváří život a učení adolescentů, kteří proto bývají nazýváni digital teens. Jak tedy využívají učitelé technologie ve své výuce? Jsou dovednosti a znalosti o technologiích získané ve výuce použitelné v životě mimo školu? Jak vnímají roli technologií v učení svých dětí rodiče a proč? Proč mají adolescenti sledovat YouTube? K čemu může adolescentům sloužit natáčení videí? Jak vidí digitální technologie samotní digital teens? Proč mluvíme o digitálních technologiích jako o dobrém sluhovi a špatném pánovi? V přednášce se budeme snažit na tyto i další otázky najít odpověď, a to na základě empirických dat hned z několika výzkumů.
Anotace anglicky
The topic of digital technologies and their use in education is sometimes associated mainly with school equipment, teacher preparedness or digital learning content. But school is only one environment where adolescents encounter technology. Another, and quite crucial, environment is the family, where children encounter digital technologies first and parents have a great influence on the shape of family life with technology. Equally important is how digital technologies co-shape the lives and learning of adolescents, who are therefore called digital teens. So how do teachers use technology in their teaching? Are the skills and knowledge about technology acquired in the classroom applicable to life outside school? How do parents perceive the role of technology in their children's learning and why? Why should adolescents watch YouTube? What purpose can adolescents serve by making videos? How do digital teens themselves view digital technology? Why do we talk about digital technology as a good servant and a bad master? In this talk, we will try to answer these and other questions by drawing on empirical data from several research studies.
Návaznosti
GA17-06152S, projekt VaVNázev: Digitální technologie v každodenním životě a učení studentů
Investor: Grantová agentura ČR, Digitální technologie v každodenním životě a učení studentů
VytisknoutZobrazeno: 24. 7. 2024 04:22