REGAL, Georg, Jakob Carl UHL, Anna GERHARDUS, Stefan SUETTE, Elisabeth FRANKUS, Julia SCHMID, Simone KRIGLSTEIN a Manfred TSCHELIGI. Marcus or Mira - Investigating the Perception of Virtual Agent Gender in Virtual Reality Role Play-Training. In 28th ACM Symposium on Virtual Reality Software and Technology (VRST '22). USA: ACM, 2022, s. 1-11. ISBN 978-1-4503-9889-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1145/3562939.3565629.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Marcus or Mira - Investigating the Perception of Virtual Agent Gender in Virtual Reality Role Play-Training
Autoři REGAL, Georg, Jakob Carl UHL, Anna GERHARDUS, Stefan SUETTE, Elisabeth FRANKUS, Julia SCHMID, Simone KRIGLSTEIN (40 Rakousko, domácí) a Manfred TSCHELIGI.
Vydání USA, 28th ACM Symposium on Virtual Reality Software and Technology (VRST '22), od s. 1-11, 11 s. 2022.
Nakladatel ACM
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 10201 Computer sciences, information science, bioinformatics
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14330/22:00127298
Organizační jednotka Fakulta informatiky
ISBN 978-1-4503-9889-3
Doi http://dx.doi.org/10.1145/3562939.3565629
Klíčová slova anglicky Training; Virtual Reality; Gender; Virtual Agents
Štítky core_A, firank_A
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: RNDr. Pavel Šmerk, Ph.D., učo 3880. Změněno: 6. 4. 2023 08:50.
Anotace
Immersive virtual training environments are used in various domains. In this work we focus on role-play training in virtual reality. In virtual role-play training conversations and interactions with virtual agents are often fundamental to the training. Therefore, the appearance and behavior of the agents plays an important role when designing role-play training. We focus on the gender appearance of agents, as gender is an important aspect for differentiation between characters. We conducted a study with 40 participants in which we investigated how agents gender appearance influences the perception of the agents´ personality traits and the self-perception of a participants’ assumed role in a training for social skills. This work contributes towards understanding the design-space of virtual agent design, virtual agent gender identity, and the design and development of immersive virtual reality role-play training.
VytisknoutZobrazeno: 5. 5. 2024 17:54