2022
Hegel and Wittgenstein on God at the Beginning of the World
MÁCHA, JakubZákladní údaje
Originální název
Hegel and Wittgenstein on God at the Beginning of the World
Autoři
MÁCHA, Jakub (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Cuadernos Salmantinos de Filosofia, Universidad Pontificia de Salamanca, 2022, 0210-4857
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60301 Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Stát vydavatele
Španělsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/22:00129238
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky
Hegel; Wittgenstein; God; pure thinking; logos; Gospel of John
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 15. 2. 2023 08:33, Mgr. Pavla Martinková
Anotace
V originále
I argue that Hegel and Wittgenstein, each in their own specific way, used the idea of God at the beginning of creation as a complex analogy for other kinds of beginning, most notably the beginning of philosophical thought. Hegel’s Logic describes God’s mind before the creation of the world, i.e. God’s pure thinking. For a philosopher, beginning afresh means resolving to consider this kind of abstraction from the existence of the world. Wittgenstein, by contrast, says that the idea of a creator of the world does not explain anything. It marks the terminus ad quem of asking for explanations; we must not ask further who created the creator of the world. Wittgenstein generalizes this for any kind of reasoning: “Explanations come to an end somewhere.” (Philosophical Investigations: §1) Any sort of explanation must eventually arrive at its terminus ad quem, which means only that any kind of reasoning must have its logical beginning.
Návaznosti
GA19-16680S, projekt VaV |
|