J 2022

Hegel and Wittgenstein on Difficulties of Beginning at the Beginning

MÁCHA, Jakub

Základní údaje

Originální název

Hegel and Wittgenstein on Difficulties of Beginning at the Beginning

Autoři

MÁCHA, Jakub (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Topoi, Springer Nature, 2022, 0167-7411

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60301 Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Stát vydavatele

Nizozemské království

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 1.400

Kód RIV

RIV/00216224:14210/22:00129239

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

UT WoS

000795606200001

Klíčová slova anglicky

Beginning; Doubt; Hegel; Pure being; Resolve; Wittgenstein

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 2. 2023 10:51, Mgr. Kateřina Urubková

Anotace

V originále

Both Hegel and the later Wittgenstein were concerned with the problem of how to begin speculation, or the problem of beginning. I argue that despite many differences, there are surprising similarities between their thinking about the beginning. They both consider different kinds of beginnings and combine them into complex analogies. The beginning has a subjective and an objective moment. The philosophizing subject has to begin with something, with an object. For Hegel, the objective moment is pure being. For Wittgenstein, the objective moment is something that cannot be doubted. As regards the subjective moment, the philosophizing subject has to decide, without any reason, to conclude her quest for the presuppositionless beginning and finally begin at the beginning. The arational moment of this decision is echoed throughout any rational thought. Any application of a (rational) rule is, ultimately, a blind decision to apply this rule.

Návaznosti

GA19-16680S, projekt VaV
Název: Paradigmatické myšlení: singularita, universalita, sebe-reference (Akronym: Paradigmatic thinking)
Investor: Grantová agentura ČR, Paradigmatic thinking: singularity, universality, self-reference