ANDRÁŠIK, Tomáš. Zo života terapeuta na tému: Jak spolu souvisejí sociální pedagogika, aplikované drama a Gestalt terapie (From the life of a therapist: The relationship of social education, applied improv and Gestalt therapy). Online. In doc. Naďa Bizová, PhD.; Mgr. Kristína Liberčanová, PhD.; Mgr. Alexandra Lengyelová, PhDr. Ivana Šuhajdová, PhD.; PaedDr. Janette Gubricová, PhD.; Mgr. Romana Martincová, PhD. Zborník príspevkov z konferencie SOCEDU: Retrospektívy, súčasnosť a perspektívy sociálnej pedagogiky. Trnava: Trnavská univerzita v Trnavě, Pedagogická fakulta, Katedra pedagogických studií, 2022. ISBN 978-80-568-0522-0. Available from: https://dx.doi.org/10.31262/978-80-568-0522-0/2022.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Zo života terapeuta na tému: Jak spolu souvisejí sociální pedagogika, aplikované drama a Gestalt terapie
Name in Czech Ze života terapeuta na téma: Jak spolu souvisejí sociální pedagogika, aplikovaná improvizace a Gestalt terapie
Name (in English) From the life of a therapist: The relationship of social education, applied improv and Gestalt therapy
Authors ANDRÁŠIK, Tomáš.
Edition Trnava, Zborník príspevkov z konferencie SOCEDU: Retrospektívy, súčasnosť a perspektívy sociálnej pedagogiky, 2022.
Publisher Trnavská univerzita v Trnavě, Pedagogická fakulta, Katedra pedagogických studií
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-568-0522-0
Doi http://dx.doi.org/10.31262/978-80-568-0522-0/2022
Keywords (in Czech) výchova a vzdělávání, duševní zdraví, mezioborové souvislosti, pedagogika a Gestalt terapie, aplikované drama
Keywords in English education, mental health, interdisciplinarity, gestalt therapy, applied drama
Changed by Changed by: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Changed: 1/2/2023 08:11.
Abstract
Pozvánka na čítanie živej knihy: „Může/má/měla by mít pedagogika terapeutické dopady? Jak široké jsou průniky pedagogiky a psychoterapie? A je v zájmu sociální pedagogiky tyto prostory hlouběji propojovat nebo striktně oddělovat? Jsou terapeutické efekty součástí dobře odvedené pedagogické práce? Nad tím budeme v rámci živé knihy diskutovat s Tomášem Andrášikem. Tomáš je asistent na katedře sociální pedagogiky Masarykovy univerzity v Brně, psychoterapeut a člen komise pro školství při České asociaci pro psychoterapii. Tomášova cesta vedla od pedagogiky k psychoterapii a zpět na katedru SocPed PedF MU. Ve své praxi zůstává rozkročený mezi oběma obory, působí na katedře a zároveň v soukromé praxi poskytuje individuální a skupinovou psychoterapii. Na KSocPed provází studenty procesními skupinami osobnostní přípravy, kurzy aplikované improvizace, dramatu a Gestalt theatre. Je součástí týmu, který na katedře pedagogiky zaváděl sebezkušenostní přípravu do povinného kurikula profesní přípravy učitelů pro druhý stupeň. V rámci živé knihy bude hovořit o pobývání mezi obory, hledání hranic a souvislostech mezi edukačním procesem a duševním zdravím.
Abstract (in English)
Invitation to read a living book: "Can/should pedagogy have therapeutic effects?" How wide are the intersections between education and psychotherapy? And it is in the interest of social education to connect these spaces more deeply or to strictly separate them? Are therapeutic effects part of a high-quality pedagogical work? We will discuss this with Tomáš Andrášik as part of the live book. Tomáš is an assistant at the Department of Social Pedagogy at the Masaryk University in Brno, a psychotherapist and a member of the Education Committee of the Czech Association for Psychotherapy. Tomáš's journey led from pedagogy to psychotherapy and back to the department of SocPed PedF MU. In his practice, he remains in between both disciplines, working in the department and at the same time providing individual and group psychotherapy in his private practice. At KSocPed, he accompanies students through process groups of personality (social-emotional) training, courses in applied improvisation, drama and Gestalt theatre. He is part of the team that introduced self-experiencial training in the mandatory curriculum of the professional training of teachers for the secondary schools at the Department of Pedagogy. As part of the live book, he will talk about staying between disciplines, searching for boundaries and the connections between the educational process and mental health.
PrintDisplayed: 21/5/2024 21:36