2022
Die Sprache der Bilder in den Josephinischen Gesetzbüchern
STOKLÁSKOVÁ, ZdeňkaZákladní údaje
Originální název
Die Sprache der Bilder in den Josephinischen Gesetzbüchern
Název česky
Řeč obrazů v josefínských zákonících
Název anglicky
The language of imagery in Emperor Joseph II’s codes of law
Autoři
STOKLÁSKOVÁ, Zdeňka (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Journal on European History of Law, United Kingdom, STS Science Centre Ltd. 2022, 2042-6402
Další údaje
Jazyk
němčina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50501 Law
Stát vydavatele
Velká Británie a Severní Irsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/22:00129260
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
Právní dějiny; Zákoníka císaře Josefa II.; Právní ikonografie; Mědirytiny; Joseph Georg Mansfeld; Osvícenství; Habsburská monarchie
Klíčová slova anglicky
Legal history; The codes of law of Joseph II.; Legal iconography; Copperplate engravings; Joseph Georg Mansfeld; The Enlightenment; The Habsburg Monarchy
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 8. 2. 2023 15:45, Mgr. Zuzana Matulíková
V originále
Die Bilder in den Josephinischen Gesetzessammlungen stehen außerhalb des Interesses der wissenschaftlichen Forschung, was bis zu einem gewissen Punkt nachvollziehbar scheint. Für die Kunstgeschichte wirken Kupferstiche in den Josephinischen Gesetzsammlungen vermutlich nicht sehr anziehend, in Geschichtswissenschaft und Rechtsgeschichte hingegen rufen sie ein starkes Interesse hervor. Die Methode ist hier die „Sprache der Bilder“ und die „Sprache der Texte“. Die Sprache der Bilder wird dabei als Ausdruck der herrschenden Macht verstanden, die Sprache der Texte in den Gesetzbüchern (ebenso als Ausdruck der Macht) wird der Sprache der zeitgenössischen Autoren gegenübergestellt, d. h. die offizielle Meinung mit den kritischen und satirischen Texten der Zeitgenossen konfrontiert.
Česky
Obrazy v zákonících císaře Josefa II. stojí mimo zájem vědeckého bádání, což je do určité míry pochopitelné. Pro dějiny umění nejsou mědirytiny z josefínských zákoníků pravděpodobně příliš zajímavé, zatímco pro historii a právní dějiny jsou mimořádně přitažlivé. Mědirytiny vizualizují, často velmi kriticky, některé publikované zákony. Metodou studie je „řeč obrazů“ a „řeč textů“. Řeč obrazů je chápána jako výraz vládnoucí moci, řeči textů v zákonících (stejně jako výraz moci) je zde nastaveno zrcadlo v podobě řeči dobových autorů, tedy konfrontace oficiálního mínění s kritickými a satirickými texty současníků.
Anglicky
The imagery in Emperor Joseph II’s codes of law has not been a subject of research, which is understandable to a certain degree. The copperplate engravings from the Josephine codes of law are probably not that interesting for art historians, but they are exceptionally attractive for historians and legal historians. These copperplate engravings visualize, often very critically, some of the published codes of law. The method of study is the “language of imagery” and the “language of text”. The language of imagery is understood as an expression of the ruling power, while the language of texts in the codes of law (as well as an expression of power) is held up here as a mirror in the form of the language of contemporary authors – i.e. a juxtaposition between the official meaning and the satirical texts written at the time. The title images of the codes of law of Joseph II and Leopold II might also be interpreted as a result of the “thawing” of censorship, as the subsequent codes of law of Francis I/II do not contain allegoric engravings.
Návaznosti
GA21-07473S, projekt VaV |
|