FOLETTI, Ivan a Marie OKÁČOVÁ. An Age of Fragmentation. Evidence from Late Antique Literary, Visual, and Material Cultures. Convivium. Exchanges and Interactions in the Arts of Medieval Europe, Byzantium, and the Meditteranean. 2022, roč. 2022, Supplementum 10, s. 24-47. ISSN 2336-3452.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název An Age of Fragmentation. Evidence from Late Antique Literary, Visual, and Material Cultures
Autoři FOLETTI, Ivan (203 Česká republika, domácí) a Marie OKÁČOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Convivium. Exchanges and Interactions in the Arts of Medieval Europe, Byzantium, and the Meditteranean, 2022, 2336-3452.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 0.000
Kód RIV RIV/00216224:14210/22:00127550
Organizační jednotka Filozofická fakulta
UT WoS 001183184200002
Klíčová slova anglicky cento; colored marble; cumulative aesthetics; fragmentation; open work; Ravenna; (re)appropriation; spoliation; Sant’Agnese in Rome; Santa Pudenziana; varietas; visual poetry
Štítky cumulative aesthetics, Fragmentation, Ravenna, reappropriation, rivok, varietas
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Michal Petr, učo 65024. Změněno: 27. 6. 2024 11:07.
Anotace
Certain aesthetic phenomena of late antique (third to seventh centuries) seem to run parallel in literary, visual, and material cultures, attesting to an apparently coherent cultural transformation triggered off by the penetration of Christianity, especially in the Latin West. This study focuses on various manifestations of “cumulative aesthetics” that seem particularly characteristic of the period, such as cultural spoliation, fragmentation patterns, and the poetics of detail. Additional consideration is given to the changing role of audiences and the general movement toward “open artifacts”, as conceived by Umberto Eco. Accepting these practices as significant semantic strategies common in multiple media to reappropriate the past, the “radical” transformation of late antique society emerges as possible only through the continuity of and contiguity with classical heritage. The latter had first to be dismantled into parts before being reassembled into a new, coherent whole within the newly established prism of Christianity. This “unity in diversity” motif seems to be a dominant communication strategy in late antique visual and literary discourse, both encouraging and authorizing aesthetic experiments with the cultural heritage of the past and consistent with official imperial court propaganda.
Návaznosti
MUNI/A/1022/2021, interní kód MUNázev: Poutní umění ve středověku jako tělesný zážitek: krajina, poutník a poklad (Akronym: KPP)
Investor: Masarykova univerzita, Poutní umění ve středověku jako tělesný zážitek: krajina, poutník a poklad
VytisknoutZobrazeno: 20. 7. 2024 19:25