2022
Edukace rodičů dětí s neurovývojovým postižením prostřednictvím online podpory a e-learningu
MALANÍKOVÁ, Vendula a Karel PANČOCHAZákladní údaje
Originální název
Edukace rodičů dětí s neurovývojovým postižením prostřednictvím online podpory a e-learningu
Název anglicky
Education of Parents of Children with Neurodevelopmental Disabilities through Online Support and E-learning
Autoři
MALANÍKOVÁ, Vendula (203 Česká republika, domácí) a Karel PANČOCHA (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Štúdie zo špeciálnej pedagogiky/Studies in Special Education, Prešov, Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2022, 2585-7363
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50302 Education, special
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/22:00127558
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
telepractice; autismus; školení rodičů; aplikovaná behaviorální analýza; online intervence
Klíčová slova anglicky
telepractice; autism; parent training; applied behavior analysis; online intervention
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 8. 3. 2023 22:14, Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.
V originále
Článek představuje projekt Telepractice – podpora rodičů a dětí s neurovývojovým postižením v domácím prostředí, který byl zaměřen na komplexní model online intervence na poli aplikované behaviorální analýzy. Cílem textu je popsat hlavní výstupy projektu a jejich možné využití v praxi. Webový portál Telepractice zpřístupňuje veřejnosti manuály a materiály pro poskytování online intervence pro jedince sporuchou autistického spektra (PAS) v domácím prostředí. Materiály cílí jak na samotné provádění intervence, tak na její právní a administrativní podporu a sdílení dobré praxe. Jednotlivé výstupy se opírají o aplikovaný výzkum, při kterém bylo využito různých metod a technik sběru a analýzy dat. Výsledky výzkumů jsou publikovány ve dvou odborných článcích popisující pilotní testování e-learningového kurzu a následné poskytování online intervence v podobě odborných konzultací. Výsledky ukázaly, že program byl sociálně validní a přispěl k nárůstu dovedností i zvýšení kvality života zkoumaných rodin. Podrobná evaluace všech výstupů projektu poskytla prostor pro další zdokonalení online intervencí pro rodiny dětí s PAS.
Anglicky
The following article introduces the project Telepractice – support for children with neurodevelopmental disorders through behavioral interventions, which is a comprehensive model of online intervention in the field of applied behavioural analysis. The aim of the text is to describe the main outcomes of the project and their possible use in practice. The Telepractice website makes available to the public manuals and materials to provide online for individuals with autism spectrum disorder (ASD). The materials target both the implementation of the intervention itself, as well as its legal and administrative support and sharing of good practice. The individual outputs are based on applied research using various methods and techniques of data collection and analysis. Results of research are published in two papers describing the pilot testing of the e- learning course and the subsequent delivery of the online intervention in the form of expert consultation. Results demonstrated that the program was socially valid and contributed to sklil gains and increased quality of life. Detailed evaluation of all project outputs provided room for further improvement online interventions for families of children with ASD.
Návaznosti
MUNI/A/1461/2021, interní kód MU |
|