2022
Téma barokní mystiky v odborných textech Antonína Škarky
SOLEIMAN POUR HASHEMI, MichaelaZákladní údaje
Originální název
Téma barokní mystiky v odborných textech Antonína Škarky
Název česky
Téma barokní mystiky v odborných textech Antonína Škarky
Vydání
2022
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
60206 Specific literatures
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Změněno: 16. 1. 2024 17:22, doc. Mgr. Zuzana Urválková, Ph.D.
V originále
Tématem barokní mystiky se Antonín Škarka zabýval opakovaně, jak ve své monografii týkající se Michnova básnického díla (München, 1968, Praha, 1985; předtím v michnovské studii z roku 1967), tak, a to nejpodrobněji, ve své studii Erós v duchovní písni českého baroka (1968). Cílem příspěvku je ukázat na další nuance v rámci tématu, konkrétně na výběru z různých typů homiletické tvorby i kramářských písní na oslavu světců. V případě homiletické tvorby shrnujeme dosavadní původní bádání zejména na příkladu textů Karla Račína, Michala Pelišota, Františka Matouše Kruma a tzv. žďárských kázání. Odlišný fenomén kramářské písně v analýze zkoumaného jevu doplňujeme a v závěrečné komparaci s homiletickými texty základní odlišnosti vyhodnocujeme.
Anglicky
Antonín Škarka dealt with the topic of baroque mysticism repeatedly, both in his monograph on Michn's poetic work (Munich, 1968, Prague, 1985; before that in the Michn study from 1967), and, in the most detailed way, in his study Erós v spiritual song of the Czech Baroque (1968). In it, in addition to comparisons with the expression of mysticism in the work of Jan Amos Komenský, Felix Kadlinský and Fridrich Bridel, he also included the texts of Jan Liberda. In this context, Škarka defined - following the already well-known theological interpretation of the so-called Great Song - the given phenomenon as a "mystical-erotic" relationship of the human soul to Christ, the Blessed Virgin Mary and various saints. At the same time, he duly drew attention to the fact that, from the point of view of the lyrical subject, it is realized equally from the position of a male and a female speaker in relation to a male and a female object. The aim of the contribution is to point out other nuances within the topic, namely a selection from various types of homiletic works and hawker songs for the celebration of saints. In the case of homiletic work, we summarize the original research so far, especially on the example of the texts of Karel Račín, Michal Pelišot, František Matouš Krum and the so-called Žďár sermons. We supplement the different phenomenon of the peddler's song in the analysis of the investigated phenomenon and evaluate the basic differences in the final comparison with the homiletic texts.
Návaznosti
MUNI/A/1418/2022, interní kód MU |
|