D 2022

Teplo nebo energie? Poznámky k slovnímu vyjadřování v termodynamice

MILÉŘ, Tomáš

Základní údaje

Originální název

Teplo nebo energie? Poznámky k slovnímu vyjadřování v termodynamice

Název anglicky

Heat or energy? Remarks on verbal expression in thermodynamics

Vydání

1. vyd. Plzeň, Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 9. od s. 130-136, 7 s. 2022

Nakladatel

Západočeská univerzita v Plzni

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-261-1092-7

Klíčová slova česky

fyzikální vzdělávání; termodynamika; energie; teplo

Klíčová slova anglicky

physics education; thermodynamics; energie; teplo
Změněno: 1. 1. 2023 17:11, Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D.

Anotace

V originále

Termodynamika patří k obtížným partiím fyziky a u žáků není zrovna oblíbená. Výzkumy prováděné na školách u nás i ve světě opakovaně identifikují žákovské miskoncepce, jako je zaměňování stavových a procesních veličin a pojetí energie nebo tepla coby substance. Příčiny obtížnosti studia termodynamiky však zůstávají nejasné. Domníváme se, že velkým dílem je na vině přirozený jazyk, jímž jsou termodynamické jevy interpretovány. Přirozený jazyk je nástrojem komunikace, ale je i nástrojem myšlení. Jazyk zprostředkovává poznání, ale není-li logicky konzistentní, může být naopak překážkou porozumění fyzice. Informace jsou v jazyce zakódované, ale v případě termodynamiky jsou i zašifrované. Není se co divit našim žákům a studentům, že se při studiu snadno chytí do pasti, protože jazyk, jímž jsou psány moderní učebnice, k tomu poskytuje dostatek příležitostí.

Anglicky

Thermodynamics is a difficult part of physics and is not very popular with pupils and students. Research conducted at schools in the Czech Republic and in the world repeatedly identifies misconceptions, such as confusion of state and process variables and the concept of energy or heat as a substance. However, the causes of the difficulty of studying thermodynamics remain unclear. We believe that the natural language by which the thermodynamic phenomena are interpreted is largely to blame. Language is a tool of communication, but it is also a tool of thinking. Language of thermodynamics is not logically consistent and can be an obstacle to understanding physics. Language in which modern textbooks are written provides various opportunities for students to get trapped.