k 2022

Devadesátá léta jako zlatá doba? Prezentismus a uchronie ve vzpomínkách učitelů základních škol

ZOUNEK, Jiří a Oto POLOUČEK

Základní údaje

Originální název

Devadesátá léta jako zlatá doba? Prezentismus a uchronie ve vzpomínkách učitelů základních škol

Název anglicky

The 1990s as a golden age? Presentism and uchronia in the memories of primary school teachers

Autoři

ZOUNEK, Jiří (203 Česká republika, domácí) a Oto POLOUČEK (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

XX. setkání historiků a příznivců orální historie na hradě Sovinci, 2.–5. 6. 2022, Sovinec, 2022

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60101 History

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/22:00129280

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

post-socialistická transformace; školství; soudobé dějiny; orální historie; učitel

Klíčová slova anglicky

post-socialist transformation; schooling; contemporary history; oral history; teacher

Štítky

Změněno: 19. 3. 2023 22:05, Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek se zabývá vzpomínkami učitelů na proměny základního školství po roce 1989. Post-socialistická transformace je v orálně historických rozhovorech řadou učitelů prezentovávána jako etapa, kdy zmizela negativa období socialismu (ideologie ve vzdělávání, přebujelá byrokracie), přetrvávaly pozitivní charakteristiky života školy z minulosti (podpora rodičů, respekt k učiteli) a zatím nenastaly dopady pozdějších, z pohledu učitelů, nesystémových změn vedoucích k opětovnému nárůstu povinností na úkor vzdělávání (mj. zrušení jednotných osnov a s tím spojená nutnost tvořit učební plány). Tvoří tak pomyslný ideální čas, ke kterému je možno se vztahovat. Tento obraz je však mnohdy dokreslován a posilován zejména aktuálními bezprostředními zkušenostmi (výuka během pandemie, současné školské reformy, prezentace učitelské profese v popkultuře). V příspěvku budou proto představeny interpretační výzvy vyplývající z kontextu realizace orálně historických rozhovorů s učiteli. Krátce se zmíníme o metodologii výzkumu a sběru dat. Prezentace vychází z aktuálně řešeného výzkumného projektu GAČR Post-socialistická transformace základních škol – procesy, příběhy, dilemata (č. projektu 20-11275S).

Anglicky

The paper deals with teachers' memories of changes in primary education after 1989. The post-socialist transformation is presented in oral history interviews by many teachers as a stage when disappeared the negatives of the socialist period (ideology in education, overblown bureaucracy). At the same time, positive characteristics of school life from the past persisted (parental support and respect for the teacher) and have not yet occurred the effects of later (from the teachers' point of view) non-systemic changes leading to an increase of other duties at the expense of education (among other things, the abolition of the uniform curriculum and the associated need to create own teaching plans). The 90s thus forms an imaginary ideal time to which it is possible to relate. However, this image is often drawn out and strengthened significantly by current immediate experiences (teaching during a pandemic, current school reforms, and presentation of the teaching profession in pop culture). The paper will therefore present interpretive challenges arising from the context of conducting oral history interviews with teachers. We will briefly mention the research methodology and data collection. The presentation is based on the current GAČR research project Post-socialist transformation of primary schools – processes, stories, dilemmas (project no. 20-11275S).

Návaznosti

GA20-11275S, projekt VaV
Název: Post-socialistická transformace českých základních škol – procesy, příběhy, dilemata
Investor: Grantová agentura ČR, Post-socialistická transformace základních škol – procesy, příběhy, dilemata