J 2022

Četbou proti ageismu : kniha jako prostředek při změně postojů dětí vůči stáří

SCHOTTL, Radim

Základní údaje

Originální název

Četbou proti ageismu : kniha jako prostředek při změně postojů dětí vůči stáří

Název česky

Četbou proti ageismu : kniha jako prostředek při změně postojů dětí vůči stáří

Název anglicky

Reading as a Tool Against Ageism : a Book as a Means For Changing Children’s Attitudes Towards Old Age

Autoři

SCHOTTL, Radim (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, Praha, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2022, 2533-7882

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/22:00127651

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

kniha; četba; fikce; empatie; altruismus; postoje; předsudky; ageismus; stáří

Klíčová slova anglicky

book; reading; fiction; empathy; altruism; attitudes; prejudices; ageism; old age

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 3. 4. 2023 13:17, Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil

Anotace

V originále

V tomto textu řešíme otázku, zda četba vybrané dětské literatury může mít u dětí vliv na změnu jejich postojů, mírnění negativních předsudků a stereotypního vnímání v oblasti společensky významných sociálních témat, jako je například ageismus a zda vliv knihy může vést až k altruismu. Studie systematicky provází procesy a jevy v průběhu četby, přičemž se postupně zaměřuje na dětského čtenáře a literaturu pro děti a mládež. Ageismus byl vybrán záměrně jakožto v současnosti stále více diskutované téma a také jako zajímavý problém k výzkumu, který na tuto studii navazuje v rámci disertační práce. Autor při představování jednotlivých témat, jejich analýze a vytváření závěrů, vychází především z výsledků publikovaných v zahraničí. Výsledky naznačují, že práce s literaturou pozitivně ovlivňuje postoje vůči stáří. Na úspěšnosti tohoto procesu závisí řada faktorů, přičemž mezi nejvýznamnější faktory patří věk a charakteristika literárního (hlavního) hrdiny.

Anglicky

In this text we discuss the question whether reading selected children’s literature can have an infl uence on children in terms of their attitude, reduction of negative prejudice and stereotypical perception in the fi eld of important social issues (ageism as an example) and whether the infl uence of a book can lead all the way to altruism. This study systematically accompanies processes and phenomena during reading, gradually focusing on children’s readers and literature for children and youth. Ageism has been purposely chosen due to its more and more highly-debated character in the current era, as well as an interesting research matter which fi gures as a follow-up to this study within the dissertation. The author bases the presentation of individual topics, their analysis and conclusion drawings mainly on the results published abroad. The results suggest that working with the literature has a positive effect on attitudes towards old age. A number of factors depend on the success of this process, the most important factor being the age and characteristics of the literary (main) hero.

Návaznosti

MUNI/A/1485/2021, interní kód MU
Název: K možnostem zkoumání různých faktorů výuky na procesy učení (Akronym: faktory učení)
Investor: Masarykova univerzita, K možnostem zkoumání různých faktorů výuky na procesy učení