2022
The Planet of Expanded Visions. Vasulka Live Archive / Augmented Interfaces. Ars Electronica festival
HORÁKOVÁ, Jana, Jiří MUCHA, Pavel SIKORA, Štěpán MIKLÁNEK, Dušan BAROK et. al.Základní údaje
Originální název
The Planet of Expanded Visions. Vasulka Live Archive / Augmented Interfaces. Ars Electronica festival
Název česky
Planeta rozšířených pohledů. Vasulka Live Archive / augmentovaná rozhraní. Ars Electronica festival
Autoři
HORÁKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí), Jiří MUCHA (203 Česká republika), Pavel SIKORA (203 Česká republika, domácí), Štěpán MIKLÁNEK (203 Česká republika, domácí), Dušan BAROK (703 Slovensko, domácí), Jennifer Ann HELIA DEFELICE (840 Spojené státy), Zuzana VYŠŇOVÁ (703 Slovensko), Chamit ABDULVALIYEV (398 Kazachstán) a Jiří SCHIMMEL (203 Česká republika)
Vydání
2022
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Uspořádání (zogranizování) výstavy (s/bez krit. katal.)
Obor
60405 Studies on Film, Radio and Television
Stát vydavatele
Rakousko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/22:00129557
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
umělá inteligence; archiv; video art; the Vasulkas; výstava; virtuální realita; rozhraní
Klíčová slova anglicky
artificial intelligence; archive; video art; the Vasulkas; exhibition; virtual reality; interfaces
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 4. 1. 2023 10:05, doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Anotace
V originále
The exhibition took the form of an ecosystem of interfaces that make the content of the Steina and Woody Vasulka archive accessible in an innovative way. The title Planet of Augmented Visions refers to one of the leitmotifs of the creative practice of these pioneers of electronic arts – the development of technical extensions of the human perceptual apparatus. To do so, they used different optical devices (consisting of mirror spheres or mobile cameras), with an ambition to overcome the limitations of the human "point of view" and to replace them with "expanded visions", and "allvisions" of human-machine arrangements. The exhibits are results of an attend to design the novel ways of accessing and mediating the Vasulkas' archive content. They are epistemological tools made within an interdisciplinary research project devoted to the experimental application of machine learning in the service of video art historiography, analysis, and mediation. To this end, unique intelligent software for iconographic and audiographic analysis of the Vasulkas' videos were programmed and trained. As they display in real-time the visual and audio leitmotifs appearing in the videos of the Vasulkas, they serve as a means of performative mediation upon the poetics of the Vasulkas’ work. Thus, we declare the exhibition space to be a laboratory dedicated to an emerging discipline – the expanded iconology of the age of artificial intelligence (Emilly L. Spratt, 2017).
Návaznosti
TL02000270, projekt VaV |
|