2022
Jak se studenti učitelství učí pracovat s žákovskou diverzitou? Využití vícemístné etnografie ve výzkumu diverzity v pregraduální učitelské přípravě
OBROVSKÁ, JanaZákladní údaje
Originální název
Jak se studenti učitelství učí pracovat s žákovskou diverzitou? Využití vícemístné etnografie ve výzkumu diverzity v pregraduální učitelské přípravě
Název anglicky
How do Pre-service Teachers Learn do Address Student Diversity? Multi-sited Ethnography in Research on Pregradual Teacher Education
Autoři
OBROVSKÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Brno, Inspirace pro výzkum: nahlédnutí do metodologie pedagogiky, od s. 65-77, 13 s. Výzkum, 2022
Nakladatel
MSD, spol. s r. o., pro Českou asociaci pedagogického výzkumu
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/22:00129296
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-7392-387-7
Klíčová slova anglicky
multi-sited ethnography; student diversity; pre-service teacher education; methodological issues
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 13. 2. 2023 14:46, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
V této kapitole představuji metodologický přístup vícemístné etnografie, který klade důraz na souběžné studium více prostředí relevantních pro zkoumaný fenomén v kontrastu s tradičnějším pojetím etnografického paradigmatu, které klade důraz na zúčastněné pozorování skupiny jedinců v jedné ohraničené lokalitě. Její aplikaci ilustruji na výzkumném projektu zaměřeném na způsoby, kterými se budoucí učitelé učí adresovat žákovskou diverzitu ve své pregraduální vzdělávací přípravě, a diskutuji o jejích hlavních metodologických výhodách i potížích, kterým jsme čelili v rámci týmové etnografie. Objevily se následující metodologické problémy: 1) jak analyzovat rozsáhlý a různorodý datový korpus a včas připravit výstupy projektu; 2) jak se vyrovnat s omezeními zavedenými v souvislosti s vypuknutím pandemie Covid-19, která výrazně zkomplikovala naši práci v terénu; a 3) jak zajistit koordinaci při realizaci etnografie v týmu. Nejprve vysvětluji, že pro triangulaci dat shromážděných šesti výzkumníky napříč různými prostředími pomocí různých technik sběru dat je důležité analyzovat celý datový korpus nikoli v rámci jednotlivých případů (tj. budoucích učitelů v pregraduálním vzdělávání), ale napříč vzorkem. Kromě toho je důležité rozdělit analýzu dat shromážděných v různých fázích realizace terénních prací do několika fází, aby bylo zajištěno, že výstupy projektu budou dokončeny včas. Za druhé vysvětluji, proč zapojení virtuálních prostředí do naší terénní práce s ohledem na omezení Covid-19 a z toho vyplývající distanční forma výuky na univerzitách i na druhém stupni základních škol neohrozila metodologické imperativy vícemístné etnografie. Naopak toto zapojení bylo v souladu s hlavním principem tohoto přístupu, tj. „následování lidí“, kteří se pohybují mezi různými místy. Rozšíření původně zkoumaných prostředí do virtuálního prostoru nám tedy umožnilo porovnat myšlení a jednání studentů učitelství v různých kontextech. Za třetí, diskutuji pozitivní aspekty týmové etnografie, jako je možnost shromažďovat rozsáhlá data v různých prostředích a distribuovat práci mezi jednotlivé výzkumníky, aby se zvýšila důvěryhodnost hlavních zjištění, a také výzvy, které tato může přinést během celého výzkumného procesu: například jak psát, sdílet a analyzovat terénní poznámky mezi několika výzkumníky; jak si udržet vysokou týmovou důvěru a kulturu a také sebekázeň výzkumníků. V celé kapitole demonstruji použití programu Atlas.ti jako nástroje pro řešení některých obtíží. Na závěr shrnuji ponaučení z tohoto komplexního etnografického projektu a diskutuji některé širší důsledky našich zkušeností pro oblast výzkumu (nejen) vzdělávání, jako je začlenění virtuálních komunit do výzkumu, kde digitální aspekty vzdělávání nejsou hlavním zaměřením.
Anglicky
In this chapter I introduce the methodological approach of multi -sited ethnography which emphasizes the simultaneous study of multiple environments relevant for the researched phenomenon in contrast with the more traditional conception of ethnographic paradigm which stresses participant observation of a group of individuals in one bounded locality. I illustrate its application in a research project focused on the ways pre -service teachers learn to address student diversity in their teacher training programme and discuss its main methodological advantages as well as difficulties we faced while conducting team ethnography.During our research experience, three main methodological issues emerged: 1) how to analyse an extensive and diverse data corpus and prepare the project outputs in time; 2) how to cope with the restrictions introduced in relation with the Covid-19 pandemic outbreak which significantly complicated our fieldwork; and 3) how to ensure the coordination of doing ethnography in team. Firstly, I explain that to triangulate the data collected by six researchers across multiple settings using different data collection techniques, it is important to analyze the whole data corpus not along the individual cases (i.e., pre -service teachers), but across them. Besides, it is important to divide the analysis of data collected in different stages of conducting fieldwork into several phases to ensure that project outputs are finished in time. Secondly, I explain why involving virtual environments into our fieldwork with regard to the Covid-19 restrictions and the resulting distant form of teaching at universities as well as at lower -secondary schools did not compromise methodological imperatives of multi -sited ethnography. On the other hand, it was in line with its main principle of “following people” as they move across different places. Thus, the extension of original multi -sited ethnographical environments into virtual space enabled us to contrast pre -service teachers’ thinking and practices as experienced in the same contexts, but different modes. Thirdly, I discuss positive aspects of team ethnography, such as the possibility to collect extensive data in diverse settings and distribute the work among individual researchers to enhance trustworthiness of the main findings, as well as challenges it can bring up during the whole research process: such as how to write, share and analyze fieldnotes among several researchers; how to keep high team confidence and culture as well as researchers’ self -discipline. Throughout the chapter, I demonstrate the usage of the Atlas.ti programme as a means of handling the presented issues. Lastly, I summarize the lessons learned from this multi -sited ethnography project and discuss some wider implications of our experience for the field of (not only) education research such as inclusion of virtual communities in the research where the digital aspects of education are not the main focus; or re -thinking the quality and depth of team collaboration not only in ethnographic research projects.
Návaznosti
GA19-06763S, projekt VaV |
|