C 2022

Management třídy u studentů učitelství a jejich provázejících učitelů: smíšený výzkum

VLČKOVÁ, Kateřina, Kateřina LOJDOVÁ a Jan MAREŠ

Základní údaje

Originální název

Management třídy u studentů učitelství a jejich provázejících učitelů: smíšený výzkum

Název anglicky

Classroom management of student teachers and their mentor teachers: mixed methods design

Autoři

VLČKOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí), Kateřina LOJDOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Jan MAREŠ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, Inspirace pro výzkum: Nahlédnutí do metodologie pedagogiky, od s. 138-152, 15 s. Výzkum, 2022

Nakladatel

MSD, spol. s r. o., pro Českou asociaci pedagogického výzkumu

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/22:00129297

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7392-387-7

Klíčová slova česky

řízení třídy; design výzkumu; smíšený výzkum

Klíčová slova anglicky

classroom management; research design; mixed methods research

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 13. 2. 2023 14:45, Mgr. Daniela Marcollová

Anotace

V originále

Příspěvek představuje smíšený výzkum managementu třídy u studentů učitelství a jejich provázejících učitelů na druhém stupni základního vzdělávání. V jednotlivých kapitolách ukazuje, jak lze propojovat teorie, data a zjištění kvantitativního výzkumu (Škály managementu chování a výuky; Škály potřeby kognitivního uzavření; škály Báze moci) a kvalitativního výzkumu (pozorování, rozhovorů a reflektivních deníků). Zaměřuje se na metodologické aspekty užití spárovaných dat od šesti studentů učitelství a jejich šesti provázejících učitelů v kvalitativním, terénním výzkumu (videostudii) v kontextu širšího, dotazníkového šetření studentů učitelství (n = 145) a jejich provázejících učitelů na praxi (n = 123). Příspěvek může sloužit jako ukázka konkrétní realizace smíšeného výzkumu. Obsahově je zajímavé současné pojetí managementu třídy ve vazbě na relativně stálou osobnostní charakteristiku potřebu kognitivního uzavření. Tento koncept zatím nebyl v pedagogickém výzkumu a praxi aplikovaný, přitom se ukazuje jako klíčová determinanta mnoha aspektů lidského jednání, včetně managementu třídy a jeho osvojování. Nové poznatky o managementu třídy jsou relevantní pro současné vzdělávání studentů učitelství.

Anglicky

In our study, we introduce basic research in a mixed methods design which focuses on classroom management of pre‑ service teachers during their first teaching practice in lower secondary education in the Czech Republic and the classroom management of their mentor teachers in these schools. We discuss the current theory of classroom management and its terminological problems in the Czech language and show how we interconnected theories, data, and outcomes of quantitative research (Behaviour and Instructional Management Scale, Need for Closure Scale, Teacher Power Use Scale) and qualitative research (observation, interviews, field notes, and reflective diaries). Our paper focuses on methodological aspects of paired data of six pre‑ service teachers and their six mentor‑ teachers in qualitative field research (video study) and in a larger, contextual survey study of pre‑ service teachers (n = 145) and the mentor teachers supervising their practice (n = 123). Our findings revealed that (mentor) teachers reported stronger control over behaviour management than pre‑ service teachers. The control was higher in behaviour management than in instructional management. Mentor teachers influenced the classroom management of pre‑ service teacher. The stronger the behaviour management of mentor teachers was, the stronger it manifested in the case of the pre‑ service teachers in their practice. The longer teaching practice teachers had, the stronger their reported behaviour management of students was, they required more compliance to rules, focus on task, etc. Regarding the need for closure teachers and pre‑ service teachers did not differ from the general population. Our study found a relation between need for closure and classroom management. The higher the need for closure pre‑ service teachers and mentor teachers reported, the stronger their reported classroom management was. The need for closure was a statistically significant predictor of behaviour and instructional management of pre‑ service teachers as well as mentor teachers; the relation with behaviour management was stronger. The study can be used as an example of a specific realization of a mixed method design in the field of educational research. What appears most interesting is the current conceptualisation of classroom management and its relation to the relatively stable personal characteristic of need for closure. The concept of the need for closure was not applied in the Czech educational research before, nevertheless, it is a key determinant in many aspects of human behaviour, including teacher’ classroom management and its acquisition. Our research contributes to new knowledge on classroom management that is relevant for current pre‑ service teacher education in the Czech Republic.

Návaznosti

GA16-02177S, projekt VaV
Název: Strategie řízení třídy u studentů učitelství a zkušených učitelů (jejich cvičných učitelů) na druhém stupni základní školy
Investor: Grantová agentura ČR, Strategie řízení třídy u studentů učitelství a zkušených učitelů (jejich “cvičných učitelů”) na druhém stupni základní školy

Přiložené soubory