J 2022

Adverse childhood experiences and aggressive behavior of adolescents in residential educational programs in the Czech Republic

DOLEŽALOVÁ, Pavla, Karel ČERVENKA a Věra VOJTOVÁ

Základní údaje

Originální název

Adverse childhood experiences and aggressive behavior of adolescents in residential educational programs in the Czech Republic

Název česky

Nežádoucí zážitky z dětství a agresivní chování adolescentů v pobytových edukačních programech v České republice

Autoři

DOLEŽALOVÁ, Pavla (203 Česká republika, garant), Karel ČERVENKA (203 Česká republika, domácí) a Věra VOJTOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Kontakt, České Budějovice, University of South Bohemia, 2022, 1212-4117

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50302 Education, special

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 0.300

Kód RIV

RIV/00216224:14410/22:00127734

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

UT WoS

000905574300011

Klíčová slova česky

Nežádoucí zkušenosti v dětství; agresivní chování; programy institucionální výchovy; zranitelní dospívající

Klíčová slova anglicky

Adverse childhood experiences; Aggressive behavior; Residential educational programs; Vulnerable adolescents

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 3. 4. 2023 10:17, Mgr. Daniela Marcollová

Anotace

V originále

Introduction: Adverse childhood experiences and aggressive behavior of adolescents placed in residential programs in the Czech Republic represent significant risk indicators in their current and future lives. The text presents selected partial findings of the research. Aim: The aim was to map and compare general trauma and specific traumatic events, the level of dissociative conditions, and aggressive behavior in vulnerable girls and boys placed in residential programs. Methods: The study cohort consisted of 204 adolescents aged 15–19 years. The primary data collection instruments were the A-DES, ETISRS-F, and Buss–Perry Aggression Scale questionnaires. Statistical descriptive analysis of the dataset was performed using different methods. Results: The findings showed extensive rates of traumatic experiences in early childhood among vulnerable adolescents. The findings confirm considerable vulnerability in both genders. However, girls experienced more traumatic experiences, particularly childhood sexual trauma and dissociative states. Conclusions: These indicators have implications for mental health, wellbeing, and the life path of these adolescents. The findings can be used for holistic approach to these adolescents.

Česky

Úvod: Nepříznivé zážitky z dětství a agresivní chování dospívajících umístěných v pobytových zařízeních v České republice představují významné ukazatele rizik v jejich současném i budoucím životě. Text představuje vybraná dílčí zjištění výzkumu. Cíl: Cílem bylo zmapovat a porovnat obecné trauma a specifické traumatické události, úroveň disociativních stavů a agresivní chování u ohrožených dívek a chlapců umístěných v pobytových programech. Metody: Výzkumný soubor tvořilo 204 dospívajících ve věku 15–19 let. Primárními nástroji sběru dat byly dotazníky A-DES, ETISRS-F a Buss–Perryho škála agresivity. Ke statistické deskriptivní analýze dat byl použit program SPSS, s variací validačních parametrických a neparametrických statistických metod. Výsledky: Zjištění ukázala rozsáhlou míru traumatických zážitků v raném dětství u zranitelných adolescentů. Zjištění potvrzují značnou zranitelnost u obou pohlaví. Dívky však zažily více traumatických zážitků, zejména sexuální trauma v dětství a disociativní stavy. Závěr: Tyto ukazatele mají dopady pro duševní zdraví a duševní pohodu a následnou životní dráhu těchto adolescentů. Zjištění lze využít pro inovativní a holistický přístup k těmto adolescentům.