2022
Adverse childhood experiences and aggressive behavior of adolescents in residential educational programs in the Czech Republic
DOLEŽALOVÁ, Pavla, Karel ČERVENKA a Věra VOJTOVÁZákladní údaje
Originální název
Adverse childhood experiences and aggressive behavior of adolescents in residential educational programs in the Czech Republic
Název česky
Nežádoucí zážitky z dětství a agresivní chování adolescentů v pobytových edukačních programech v České republice
Autoři
DOLEŽALOVÁ, Pavla (203 Česká republika, garant), Karel ČERVENKA (203 Česká republika, domácí) a Věra VOJTOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Kontakt, České Budějovice, University of South Bohemia, 2022, 1212-4117
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50302 Education, special
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Impakt faktor
Impact factor: 0.300
Kód RIV
RIV/00216224:14410/22:00127734
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
UT WoS
000905574300011
Klíčová slova česky
Nežádoucí zkušenosti v dětství; agresivní chování; programy institucionální výchovy; zranitelní dospívající
Klíčová slova anglicky
Adverse childhood experiences; Aggressive behavior; Residential educational programs; Vulnerable adolescents
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 3. 4. 2023 10:17, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
Introduction: Adverse childhood experiences and aggressive behavior of adolescents placed in residential programs in the Czech Republic represent significant risk indicators in their current and future lives. The text presents selected partial findings of the research. Aim: The aim was to map and compare general trauma and specific traumatic events, the level of dissociative conditions, and aggressive behavior in vulnerable girls and boys placed in residential programs. Methods: The study cohort consisted of 204 adolescents aged 15–19 years. The primary data collection instruments were the A-DES, ETISRS-F, and Buss–Perry Aggression Scale questionnaires. Statistical descriptive analysis of the dataset was performed using different methods. Results: The findings showed extensive rates of traumatic experiences in early childhood among vulnerable adolescents. The findings confirm considerable vulnerability in both genders. However, girls experienced more traumatic experiences, particularly childhood sexual trauma and dissociative states. Conclusions: These indicators have implications for mental health, wellbeing, and the life path of these adolescents. The findings can be used for holistic approach to these adolescents.
Česky
Úvod: Nepříznivé zážitky z dětství a agresivní chování dospívajících umístěných v pobytových zařízeních v České republice představují významné ukazatele rizik v jejich současném i budoucím životě. Text představuje vybraná dílčí zjištění výzkumu. Cíl: Cílem bylo zmapovat a porovnat obecné trauma a specifické traumatické události, úroveň disociativních stavů a agresivní chování u ohrožených dívek a chlapců umístěných v pobytových programech. Metody: Výzkumný soubor tvořilo 204 dospívajících ve věku 15–19 let. Primárními nástroji sběru dat byly dotazníky A-DES, ETISRS-F a Buss–Perryho škála agresivity. Ke statistické deskriptivní analýze dat byl použit program SPSS, s variací validačních parametrických a neparametrických statistických metod. Výsledky: Zjištění ukázala rozsáhlou míru traumatických zážitků v raném dětství u zranitelných adolescentů. Zjištění potvrzují značnou zranitelnost u obou pohlaví. Dívky však zažily více traumatických zážitků, zejména sexuální trauma v dětství a disociativní stavy. Závěr: Tyto ukazatele mají dopady pro duševní zdraví a duševní pohodu a následnou životní dráhu těchto adolescentů. Zjištění lze využít pro inovativní a holistický přístup k těmto adolescentům.