2021
Proměna knihovní idey a instituce mezi lety 1930 a 1950 : Analýza tří vybraných diskurzů
ČERNÝ, MichalZákladní údaje
Originální název
Proměna knihovní idey a instituce mezi lety 1930 a 1950 : Analýza tří vybraných diskurzů
Název anglicky
The transformation of the library idea and institution between 1930 and 1950 : an analysis of three selected discourses
Autoři
ČERNÝ, Michal (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Brno, Studie z hospodářských a sociálních dějin 19. a 20. století v českých zemích a na Slovensku, od s. 102-113, 12 s. Acta musei technici Brunensis, 2021
Nakladatel
Technické muzeum v Brně
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
60101 History
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14210/21:00127743
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-7685-002-6
Klíčová slova česky
diskurs; analýza diskursu; knihovny; knihovnictví; Masaryk; masová práce se čtenářem; očista fondu; cenzura
Klíčová slova anglicky
discourse; discourse analysis; libraries; librarianship; Masaryk; mass work with the reader; purging the collection; censorship
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 5. 3. 2023 15:38, Mgr. Zuzana Matulíková
V originále
Studie analyzuje tři vybrané diskursy určující pro vývoj knihovnictví v letech 1930-1950 v Československu. Ukazuje, že i přestože zůstaly formálně po celé sledované období kontinuální, jejich vnitřní obsah se zásadním způsobem transformoval a umožnil na jedné straně kontinuální pokračování knihoven, jako jedné z klíčových kulturně-vzdělávacích institucí, ale současně vedl k jejich nezanedbatelnému podílu na propagandě a sociálně-politickém projektu komunistické diktatury. Těmito diskursy jsou: knihovny jako paměťové instituce, knihovny jako řízené profesionální instituce a knihovny jako vzdělávací instituce.
Anglicky
The study analyses three selected discourses were determining the development of librarianship in the years 1930-1950 in Czechoslovakia. It shows that although discourses remained formally continuous throughout the period under review, their internal content was fundamentally transformed and allowed, on the one hand, the constant continuation of libraries as one of the key cultural and educational institutions. It also led to their significant contribution to propaganda and the social-political project of communist totalitarianism. These discourses are libraries as memory institutions, libraries as managed professional institutions and libraries as educational institutions.