C 2021

Proměna knihovní idey a instituce mezi lety 1930 a 1950 : Analýza tří vybraných diskurzů

ČERNÝ, Michal

Základní údaje

Originální název

Proměna knihovní idey a instituce mezi lety 1930 a 1950 : Analýza tří vybraných diskurzů

Název anglicky

The transformation of the library idea and institution between 1930 and 1950 : an analysis of three selected discourses

Autoři

ČERNÝ, Michal (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, Studie z hospodářských a sociálních dějin 19. a 20. století v českých zemích a na Slovensku, od s. 102-113, 12 s. Acta musei technici Brunensis, 2021

Nakladatel

Technické muzeum v Brně

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60101 History

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/21:00127743

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-7685-002-6

Klíčová slova česky

diskurs; analýza diskursu; knihovny; knihovnictví; Masaryk; masová práce se čtenářem; očista fondu; cenzura

Klíčová slova anglicky

discourse; discourse analysis; libraries; librarianship; Masaryk; mass work with the reader; purging the collection; censorship

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 5. 3. 2023 15:38, Mgr. Zuzana Matulíková

Anotace

V originále

Studie analyzuje tři vybrané diskursy určující pro vývoj knihovnictví v letech 1930-1950 v Československu. Ukazuje, že i přestože zůstaly formálně po celé sledované období kontinuální, jejich vnitřní obsah se zásadním způsobem transformoval a umožnil na jedné straně kontinuální pokračování knihoven, jako jedné z klíčových kulturně-vzdělávacích institucí, ale současně vedl k jejich nezanedbatelnému podílu na propagandě a sociálně-politickém projektu komunistické diktatury. Těmito diskursy jsou: knihovny jako paměťové instituce, knihovny jako řízené profesionální instituce a knihovny jako vzdělávací instituce.

Anglicky

The study analyses three selected discourses were determining the development of librarianship in the years 1930-1950 in Czechoslovakia. It shows that although discourses remained formally continuous throughout the period under review, their internal content was fundamentally transformed and allowed, on the one hand, the constant continuation of libraries as one of the key cultural and educational institutions. It also led to their significant contribution to propaganda and the social-political project of communist totalitarianism. These discourses are libraries as memory institutions, libraries as managed professional institutions and libraries as educational institutions.