J 2022

Možnosti zkoumání sebeřízeného učení

DVOŘÁKOVÁ, Miroslava

Základní údaje

Originální název

Možnosti zkoumání sebeřízeného učení

Název anglicky

Research Possibilities of Self-Directed Learning

Autoři

DVOŘÁKOVÁ, Miroslava (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

LIFELONG LEARNING- CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ, Brno, Mendelova univerzita v Brně, 2022, 1805-8868

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/22:00127798

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

sebeřízené učení; SDL; nástroje zkoumání sebeřízeného učení; andragogický výzkum

Klíčová slova anglicky

self-directed learning; SDL; research in self-directed learning; research in adult education

Štítky

Změněno: 22. 1. 2023 17:28, Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D.

Anotace

V originále

Sebeřízené učení se jako téma začíná dostávat do povědomí odborníků z oblasti vzdělávání dospělých v šedesátých letech 20. století. V této době zároveň začal jeho poměrně intenzivní výzkum. Cílem tohoto textu je zmapovat metody využívané v empirickém zkoumání sebeřízeného učení. Za tímto účelem byla realizována analýza empiricky zaměřených článků vydaných v mezinárodním časopisu, který se jako jediný na danou problematiku specializuje, International Journal of Self -Directed Learning, a v dalších dvou mezinárodních vědeckých časopisech z oblasti vzdělávání dospělých, Adult Education Quarterly (AEQ) a International Journal of Lifelong Education (IJLE). Výsledkem analýzy celkem 99 empiricky zaměřených textů uveřejněných v těchto časopisech je základní přehled nástrojů, které jsou využívány při zkoumání sebeřízeného učení, a to (a) v kvantitativním i kvalitativním výzkumném designu a (b) při zkoumání sebeřízeného učení jako procesu i sebeřízenosti jako určitého atributu osobnosti.

Anglicky

Self-directed learning as a topic began to come to the attention of experts in the field of adult education in the 1960s. As well at that time, its relatively intensive research begins. The aim of this text is to map the methods used in the empirical study of self-directed learning. For this purpose, the analysis of empirically focused articles published in the International Journal of Self-Directed Learning, the only journal specializing in the issue, was carried out as well as in two other journals, Adult Education Quarterly (AEQ) and International Journal of Lifelong Education (IJLE). The result of the analysis of a total of 99 empirically focused texts published in the above-mentioned journals is the basic overview of instruments that can be used in the study of self-directed learning, namely (a) in both quantitative and qualitative research design and (b) in the study of self-directed learning as a process and self-direction as an attribute of a personality.