t 2022

Eliška Nováková: Život jako koncert pro dva klavíry

FLAŠAR, Martin a Pavel ŽŮREK

Základní údaje

Originální název

Eliška Nováková: Život jako koncert pro dva klavíry

Název anglicky

Eliška Nováková: Life as a Concert for Two Pianos

Autoři

FLAŠAR, Martin a Pavel ŽŮREK

Vydání

Brno, 127 s. 2022

Nakladatel

Janáčkova akademie múzických umění

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Editorství odborné knihy

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-7460-206-1

Klíčová slova anglicky

Eliška Nováková; Jan Novák; piano; memoirs; music in exile; 20th century music

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 9. 1. 2023 13:18, doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D.

Anotace

V originále

Základem této knižní publikace jsou vlastnoručně sepsané osobní vzpomínky klavíristky a hudební pedagožky Elišky Novákové (rozené Hanouskové) na svůj život se skladatelem a klavíristou Janem Novákem (1921–1984). Zachycují jak období studií a později společného života v Československu do roku 1968, tak nelehká léta strávená v dánském, italském a německém exilu. Memoárovou část knihy obohacují vzpomínky zahraničních přátel a žáků či rozhovor vedený dcerou Clarou. Rozsáhlá předmluva editorů přináší detailnější příběh života Elišky Novákové na základě doposud známých i nově získaných pramenů. Osobní rozměr publikace prohlubují také vybrané fotografie ze života rodiny Novákových. Kniha je pozoruhodnou momentkou umožňující vhled do osudů českých exilových hudebních umělců, kteří byli v průběhu 20. století nuceni čelit dvěma okupacím, tlaku domácího politického režimu i nepříznivým podmínkám v zahraničí.

Anglicky

The basis of this book is the handwritten personal memoirs of pianist and music teacher Eliška Nováková (née Hanousková) about her life with composer and pianist Jan Novák (1921-1984). They record both the period of their studies and later their life together in Czechoslovakia until 1968, as well as the difficult years spent in Danish, Italian and German exile. The memoir part of the book is enriched by the memories of foreign friends and pupils and an interview conducted by his daughter Clara. An extensive preface by the editors provides a more detailed account of Eliška Nováková's life based on previously known and newly acquired sources. The personal dimension of the publication is also deepened by selected photographs from the life of the Novák family. The book is a remarkable insight into the fate of Czech exiled musical artists who were forced to face two occupations, pressure from the domestic political regime and unfavourable conditions abroad during the 20th century.