i 2022

LyrArkestra+

VRBA, Petr

Základní údaje

Originální název

LyrArkestra+

Název česky

LyrArkestra+

Název anglicky

LyrArkestra+

Autoři

VRBA, Petr

Vydání

Praha, 2022

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Umělecké realizace

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

grafická partitura; Milan Adamčiak; audiovizuálni performance; interpretace

Klíčová slova anglicky

graphic score; Milan Adamciak; audiovisual performance; interpretation
Změněno: 10. 3. 2023 17:23, doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D.

Anotace

V originále

Unikátní projekt, ve kterém se sešel proměnlivý počet hráčů na syntezátor Lyra 8, se poprvé představil letos na jaře, a to s nadšenými ohlasy. LyrArkestra+ se věnuje provádění grafických partitur primárně československých autorů v netradičním audiovizuálním pojetí. Všechny zvuky pocházejí ze zmíněného syntezátoru, který je označován za „organismický“, tedy vnitřními interakcemi blízký živým organismům a fungující na základě pomyslných „rozhovorů“ mezi jednotlivými moduly. Podobně probíhá vícesměrná komunikace při vystoupeních tělesa. Na jedné straně tu je interakce mezi hráči a otevřenou partiturou, jejíž interpretace se vzhledem k využití Lyr modernizuje. Zároveň mezi sebou interagují jednotliví hudebníci – výrazné a různorodé postavy místní, zejména improvizační scény –, kteří mají prostor projevit vlastní hlas, ale zároveň spolupracují s celkem. Na hudební složku pak vizuály navazuje Cristina Maldonado, Keya Singh a Isa Juchniewicz. Ty vytvořily členité digitální prostředí, které jednak přímo reaguje na hudbu, jednak umožňuje přidávat další vrstvu improvizace.

Anglicky

The unique project, which brought together a variable number of players on the Lyra 8 synthesizer, was first introduced this spring to rave reviews. LyrArkestra+ is dedicated to the performance of graphic scores primarily by Czechoslovak composers in a non-traditional audiovisual approach. All sounds come from the aforementioned synthesizer, which is described as "organismic", i.e. close to living organisms in its internal interactions and functioning on the basis of imaginary "conversations" between the individual modules. Similarly, multidirectional communication takes place during the performances of the ensemble. On the one hand, there is the interaction between the players and the open score, the interpretation of which is modernized given the use of Lyra 8. At the same time, the individual musicians - distinctive and diverse figures in the local, especially improvisational scene - interact with each other, having the space to express their own voices, but also collaborating with the ensemble. The musical component is then followed by visuals by Cristina Maldonado, Keya Singh and Isa Juchniewicz. They have created an articulated digital environment that both responds directly to the music and allows for an added layer of improvisation.

Návaznosti

MUNI/A/1055/2021, interní kód MU
Název: Umění, média a design: historické proměny, aktuální trendy a výzvy budoucnosti
Investor: Masarykova univerzita, Umění, média a design: historické proměny, aktuální trendy a výzvy budoucnosti