2022
DIALOGICKÉ VYUČOVÁNÍ : DOPADY INTERVENČNÍ STUDIE NA PARTICIPACI ŽÁKŮ VE VÝUCE
SEDLÁČEK, Martin, Klára ŠEĎOVÁ, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁZákladní údaje
Originální název
DIALOGICKÉ VYUČOVÁNÍ : DOPADY INTERVENČNÍ STUDIE NA PARTICIPACI ŽÁKŮ VE VÝUCE
Název anglicky
DIALOGIC TEACHING : THE IMPACTS OF INTERVENTION STUDY ON PUPILS’ PARTICIPATION
Autoři
SEDLÁČEK, Martin (203 Česká republika, garant, domácí), Klára ŠEĎOVÁ (203 Česká republika, domácí), Roman ŠVAŘÍČEK (203 Česká republika, domácí) a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
XXX. konference Čapv: Proměny výchovy a vzdělávání a jejich reflexe v pedagogickém výzkumu, 29. srpna – 31. srpna 2022, Babice, 2022
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/22:00129326
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
dialogické vyučování; experiment; žákovská participace na výuce; kolektivita
Klíčová slova anglicky
dialogic teaching; experimental design; student participation in classroom dialogue; collectivity
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 19. 3. 2023 22:09, Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D.
V originále
V příspěvku prezentujeme výsledky studie založené na experimentálním designu. Cílem intervence je u žáků šestých tříd ZŠ zavést do hodin literatury prvky dialogického vyučování. Ověřujeme přitom, zda je možné zvyšovat participaci na výuce u všech žáků, tj. od komunikačně aktivních po tiché. Sledujeme změny jak z hlediska kvantity, tak i kvality žákovských promluv na individuální i třídní úrovni. Datový vzorek tvoří šest experimentálních a šest kontrolních tříd. Pozornost věnujeme také otázce, do jaké míry je žákovská participace ve výuce (a případně také její změna) vysvětlitelná komunikačním chováním učitelů a charakteristikami žáků.
Anglicky
We present the results of a study based on experimental design in this paper. The intervention aims to implement dialogic teaching into literature classes for sixth-grade elementary school pupils. We monitor changes in both the quantity and quality of student participation in classroom dialogue at the individual and class levels. The data sample consists of six experimental and six control classes. We also pay discuss the extent to which student participation in classroom dialogue (and possibly its change) can be explained by the teacher’s talk moves and pupils’ characteristics.
Návaznosti
GA21-16021S, projekt VaV |
|