k 2022

DIALOGICKÉ VYUČOVÁNÍ : DOPADY INTERVENČNÍ STUDIE NA PARTICIPACI ŽÁKŮ VE VÝUCE

SEDLÁČEK, Martin, Klára ŠEĎOVÁ, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ

Základní údaje

Originální název

DIALOGICKÉ VYUČOVÁNÍ : DOPADY INTERVENČNÍ STUDIE NA PARTICIPACI ŽÁKŮ VE VÝUCE

Název anglicky

DIALOGIC TEACHING : THE IMPACTS OF INTERVENTION STUDY ON PUPILS’ PARTICIPATION

Autoři

SEDLÁČEK, Martin (203 Česká republika, garant, domácí), Klára ŠEĎOVÁ (203 Česká republika, domácí), Roman ŠVAŘÍČEK (203 Česká republika, domácí) a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

XXX. konference Čapv: Proměny výchovy a vzdělávání a jejich reflexe v pedagogickém výzkumu, 29. srpna – 31. srpna 2022, Babice, 2022

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/22:00129326

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

dialogické vyučování; experiment; žákovská participace na výuce; kolektivita

Klíčová slova anglicky

dialogic teaching; experimental design; student participation in classroom dialogue; collectivity

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 19. 3. 2023 22:09, Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D.

Anotace

V originále

V příspěvku prezentujeme výsledky studie založené na experimentálním designu. Cílem intervence je u žáků šestých tříd ZŠ zavést do hodin literatury prvky dialogického vyučování. Ověřujeme přitom, zda je možné zvyšovat participaci na výuce u všech žáků, tj. od komunikačně aktivních po tiché. Sledujeme změny jak z hlediska kvantity, tak i kvality žákovských promluv na individuální i třídní úrovni. Datový vzorek tvoří šest experimentálních a šest kontrolních tříd. Pozornost věnujeme také otázce, do jaké míry je žákovská participace ve výuce (a případně také její změna) vysvětlitelná komunikačním chováním učitelů a charakteristikami žáků.

Anglicky

We present the results of a study based on experimental design in this paper. The intervention aims to implement dialogic teaching into literature classes for sixth-grade elementary school pupils. We monitor changes in both the quantity and quality of student participation in classroom dialogue at the individual and class levels. The data sample consists of six experimental and six control classes. We also pay discuss the extent to which student participation in classroom dialogue (and possibly its change) can be explained by the teacher’s talk moves and pupils’ characteristics.

Návaznosti

GA21-16021S, projekt VaV
Název: Kolektivita v dialogickém vyučování: Intervenční studie (Akronym: CoDiTe)
Investor: Grantová agentura ČR, Kolektivita v dialogickém vyučování: intervenční studie