J 2022

The history of chatbots : the journey from psychological experiment to educational object

ČERNÝ, Michal

Základní údaje

Originální název

The history of chatbots : the journey from psychological experiment to educational object

Autoři

ČERNÝ, Michal (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Journal of Applied Technical and Educational Sciences, 2022, 2560-5429

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Srbsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/22:00127957

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

chatbot; chatbots; conversational agent; dialogic methods; artificial intelligence; Turing; learning objects; history of education technology

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 13. 3. 2023 07:29, RNDr. Michal Černý, Ph.D.

Anotace

V originále

Chatbots represent a strong and distinctive theme in the current literature on technology in education. What is lacking, however, is an analysis of them in terms of historical development or deeper historical-discursive classification. This paper focuses on the history of chatbots and places it in the context of a critical reflection on studies focusing on chatbots as educational objects between 2006-2021. It offers an analysis of each study and places them in the context of the development of the field as a whole. The study identifies three vital discourses that can be identified in the development of chatbots from a historical perspective - Turing-oriented, Searle-oriented and educational interaction-oriented.