k 2022

Teoretizace struktury biograficého učení na příkladu dospělých s netradiční vzdělávací trajektorií

ROZVADSKÁ, Katarína

Základní údaje

Originální název

Teoretizace struktury biograficého učení na příkladu dospělých s netradiční vzdělávací trajektorií

Název anglicky

Theoretisation of the structure of biographical learning in the case of adults with non-traditional educational trajectory

Autoři

ROZVADSKÁ, Katarína

Vydání

2022

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

biografické učení; dospělí učící se; celoživotní učení; biografický výzkum; studium narativů

Klíčová slova anglicky

biographical learning; adults learners; lifelong learning; biographical research; study of narratives

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 22. 1. 2023 19:05, Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D.

Anotace

V originále

Biografické učení je holistickým a diachronickým pohledem na proces celoživotního učení. V andragogice však doposud chybí jeho systematizovaná teorie (Alheit, 2018). Příspěvek si proto klade za cíl přispět k teoretizaci biografického učení na základě analýzy narativů dospělých studentů pedagogických oborů. Data pocházejí z biografických rozhovorů realizovaných v roce 2019 s 29 netradičními studenty studujícími na českých vysokých školách (staršími 26 let, kteří měli min. rok pauzu ve formální vzdělávací dráze). Výsledkem narativní analýzy jsou tři typy biografického učení.

Anglicky

Biographical learning is a holistic and diachronic view of the lifelong learning process. However, andragogy still lacks its systematized theory (Alheit, 2018). Therefore, the paper aims to contribute to the theorization of biographical learning based on the analysis of narratives of adult students from pedagogical degrees. The data come from biographical interviews in 2019 with 29 non-traditional students studying at Czech universities (at least 26 years old who had at least one year break in their formal educational trajectory). The results of the narrative analysis are three types of biographical learning.