MAJCÍK, Martin. Produktivní práce učitele s žákovskou chybou při komunikaci s celou třídou. Studia Paedagogica. Czechia: Masaryk University, Faculty of Arts, 2022, roč. 27, č. 1, s. 67-91. ISSN 1803-7437. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/SP2022-1-3.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Produktivní práce učitele s žákovskou chybou při komunikaci s celou třídou
Název česky Produktivní práce učitele s žákovskou chybou při komunikaci s celou třídou
Název anglicky Teachers’ productive error management behavior
Autoři MAJCÍK, Martin (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Studia Paedagogica, Czechia, Masaryk University, Faculty of Arts, 2022, 1803-7437.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/22:00129346
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2022-1-3
Klíčová slova česky chyba; zpětná vazba; učitelská práce s chybou; příležitost k učení
Klíčová slova anglicky mistake; error; feedback; error management behavior; opportunity to learn
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D., učo 217393. Změněno: 13. 3. 2023 09:26.
Anotace
Předložená empirická studie si klade za cíl identifikovat způsoby učitelské práce s žákovskou chybou, které při komunikaci s celou třídou můžeme označit jako produktivní. To znamená, že učitel v chybové situaci na žákovskou chybu navazuje zpětnou vazbou a využívá ji s cílem podpořit žáka v učení či v modifikaci jeho chybného řešení. Produktivní práce s chybou tak vychází z konstruktivistického pojetí chyby jako příležitosti k učení, která podporuje žákovské učení a vytváří podnětný edukační obsah. Kvalitativní výzkumné šetření bylo realizováno ve čtyřech vybraných třídách 9. ročníku základní školy. Pozorování vyučovacích hodin bylo doplněno o rozhovory s učiteli a vybranými žáky z pozorovaných tříd. V rámci výsledkové části jsou prezentovány konkrétní způsoby produktivní práce s žákovskou chybou, která může nabývat různých podob s ohledem na charakter učební úlohy.
Anotace anglicky
The goal of this paper is to identify the methods of productive error management behavior during whole-class interactions. During this productive approach, teachers tend to respond to student mistakes and use feedback to support students in the modification of incorrect solutions. Productive teacher error management behavior is based on the constructivist approach that considers mistakes to be opportunities to learn. Qualitative research was conducted in Czech language and literature lessons of ninth-grade lower secondary students. The observation of 24 lessons was complemented by interviews with teachers and students. The results reflect specific methods of productive teacher error management behavior that depend on the task and the type of teacher question.
Návaznosti
GA17-03643S, projekt VaVNázev: Vztah mezi charakteristikami výukové komunikace a vzdělávacími výsledky žáků
Investor: Grantová agentura ČR, Vztah mezi charakteristikami výukové komunikace a vzdělávacími výsledky žáků
VytisknoutZobrazeno: 24. 7. 2024 10:23