MADECKI, Roman. Teorie labellingu a principy eristické dialektiky při výzkumu veřejného a politického diskursu v současné lingvistice. In Daca, Agnieszka Budzyńska; Dybalska, Renata Rusin. Dyskursy polityczne w Polsce i Czechach po roku 1989 : gatunki, strategie komunikacyjne, wizerunki medialne / politické diskurzy v Polsku a Česku po roce 1989 : žánry, komunikační strategie, mediální obrazy. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2022, s. 185-201. ISBN 978-83-235-5468-4. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.31338/uw.9788323554769.pp.185-202.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Teorie labellingu a principy eristické dialektiky při výzkumu veřejného a politického diskursu v současné lingvistice
Název anglicky Labelling Theory and Principles of Eristic Dialectics in the Research of Public and Political Discourse in Contemporary Linguistics
Autoři MADECKI, Roman (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Warszawa, Dyskursy polityczne w Polsce i Czechach po roku 1989 : gatunki, strategie komunikacyjne, wizerunki medialne / politické diskurzy v Polsku a Česku po roce 1989 : žánry, komunikační strategie, mediální obrazy, od s. 185-201, 17 s. 2022.
Nakladatel Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60201 General language studies
Stát vydavatele Polsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW open access
Kód RIV RIV/00216224:14210/22:00127998
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-83-235-5468-4
Doi http://dx.doi.org/10.31338/uw.9788323554769.pp.185-202
Klíčová slova česky veřejný diskurs; teorie labellingu; nálepka; eristická dialektika; kooperační princip; princip zdvořilosti
Klíčová slova anglicky public discourse; theory of labelling; label; eristic dialectics; cooperative principle; politeness principle
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil, učo 415267. Změněno: 3. 3. 2023 18:53.
Anotace
V současném veřejném a politickém diskursu jsou v komunikační interakci často verbalizovány různé devalvační způsoby chování, jejichž cílem je stigmatizace názorového protivníka, jeho zesměšnění či exkluze. Nejčastějším typem této verbalizace jsou různé nálepky. Nálepky mohou mít charakter doplňkových vlastních jmen, která charakterizují osoby podle povolání, vlastností, původu, nebo vznikají také obměňováním rodných jmen a příjmení (Krnda, Mluvčáček, Pitomio). Setkáváme se také s deriváty od vlastních jmen (havlista, klausoid, zemaniak), jež nejčastěji označují názorové stoupence výrazných postav veřejného života. Početnou skupinu nálepek pak tvoří deriváty od jmen obecných, jež často obsahují negativní či vysoce negativní (nenávistná) hodnocení (dobrotrus, pravdoláskař, sluníčkář, pražská kavárna). V rámci teoretické reflexe tohoto jazykového chování může současná lingvistika využít původně sociologickou teorii labellingu, eventuálně interpretovat tyto jevy jako projevy specifické diskursivní strategie založené na eristické dialektice, tj. nevěcné argumentaci (argumentum ad hominem, ad personam, ad populum), a porušení kooperačního principu a konverzační maximy zdvořilosti. Příspěvek je založen na analýze českého jazykového materiálu.
Anotace anglicky
In the current public and political discourse, various devaluation behaviours are often verbalized in communication interaction, the aim of which is to stigmatize the opponent, to ridicule him or to exclude him. The most common type of this verbalization are various labels. Labels can have the character of nicknames, which characterize persons according to their occupation, characteristics, origin, or they are also created by changing first names and surnames (Krnda, Mluvčáček, Pitomio). We also encounter derivatives from proper names (havlista, klausoid, zemaniak), which most often refer to followers of prominent figures in public life. A large group of labels then consists of derivatives from common names, which often contain negative or highly negative (hateful) evaluations (dobrotrus, pravdoláskař, sluníčkář, pražská kavárna). Within the theoretical reflection of this linguistic behaviour, contemporary linguistics can use the originally sociological theory of labelling, possibly interpret these phenomena as manifestations of a specific discursive strategy based on eristic dialectics (argumentum ad hominem, ad personam, ad populum), and violation of the cooperative principle and politeness principle in communication. The paper is based on the analysis of Czech language material.
Návaznosti
MUNI/A/1348/2020, interní kód MUNázev: Teoreticko-aplikační a lexikografická podpora překladu ve slovanských jazycích (Akronym: TAP)
Investor: Masarykova univerzita, Teoreticko-aplikační a lexikografická podpora překladu ve slovanských jazycích
VytisknoutZobrazeno: 9. 6. 2024 14:37