j 2022

Francouzština a její potenciál na trhu práce v ČR

BAKEŠOVÁ, Václava a Hana DELALANDE

Základní údaje

Originální název

Francouzština a její potenciál na trhu práce v ČR

Název anglicky

French and its potential on the Czech labour market

Vydání

Řízení školy, Praha, Wolters Kluwer ČR, 2022, 2533-4484

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku (nerecenzovaný)

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

francouzština na trhu práce; výuka cizích jazyků v ČR; mapa francouzštiny; spolupráce škol a firem

Klíčová slova anglicky

French on the labour market; foreign language teaching in the Czech Republic; map of French; cooperation between schools and companies
Změněno: 16. 1. 2023 12:20, doc. Mgr. Václava Bakešová, Ph.D.

Anotace

V originále

S klesajícím zájmem o francouzštinu na základních a středních školách v posledních letech (podle statistik MŠMT, 2022), ale zároveň se stále větším nedostatkem zaměstnanců ovládajících francouzštinu na trhu práce se již delší dobu nabízela otázka, jak tuto situaci řešit. Článek shrnuje výsledky dotazníkového šetření mezi vyučujícími francouzštiny z roku 2020, které potvrdilo klesající tendenci, postoje žáků a jejich rodičů vůči francouzskému jazyku, ale také požadavek vyučujících zajistit lepší vzájemnou informovanost, spolupráci a podporu v rámci jejich místa působnosti. Tyto požadavky splňuje nástroj, který v návaznosti na šetření mezi vyučujícími začal vznikat, a sice Interaktivní mapa francouzštiny v České republice (2021).

Anglicky

With the declining interest in French in primary and secondary schools in recent years (according to the statistics of the Ministry of Education and Science, 2022), but at the same time with the increasing shortage of French-speaking employees on the labour market, the question of how to address this situation has been raised for some time. The article summarises the results of a 2020 survey of French teachers, which confirmed the downward trend, the attitudes of pupils and their parents towards the French language, but also the demand from teachers to ensure better mutual information, cooperation and support within their place of work. These requirements are met by a tool that has been developed following the teacher survey, the Interactive Map of French in the Czech Republic (2021).