J 2022

Students’ Willingness to Communicate in English: Czech Adaptation of Willingness to Communicate Inside the Classroom Scale

JELÍNKOVÁ, Jaroslava, Vlastimil CHYTRÝ, Petr GREGOR a Anthony LAUE

Základní údaje

Originální název

Students’ Willingness to Communicate in English: Czech Adaptation of Willingness to Communicate Inside the Classroom Scale

Autoři

JELÍNKOVÁ, Jaroslava (203 Česká republika, garant, domácí), Vlastimil CHYTRÝ (203 Česká republika), Petr GREGOR (203 Česká republika, domácí) a Anthony LAUE (840 Spojené státy)

Vydání

ORBIS SCHOLAE, 2022, 1802-4637

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/22:00130196

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova anglicky

communication in teaching; foreign language; scale adaptation; willingness to communicate scale; factor analysis

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 9. 1. 2024 13:49, Mgr. Daniela Marcollová

Anotace

V originále

Quality communication between a teacher and a student or students contributes to the process of learning a foreign language. Communication in foreign language teaching is both a means of communication and the content of teaching. The model of willingness to communicate in a foreign language describes individual characteristics and situational variables that affect a pupil’s readiness to enter dialogue with another person at some point. The present study provides information on the process and results of scale adaptation Willingness to Communicate Inside the Classroom scale. The process of adaptation to Czech conditions includes the verification of content validity, construct validity, and the identification of a factor structure of the instrument. Using exploratory factor analysis (EFA) procedures in the JASP program 0.14.1. the suitability of the use of the originally designed scale was verified and a reduction from twenty-seven to eighteen items was proposed. The internal consistency of the Czech version of the Willingness to Communicate Inside the Classroom scale showed a sufficient Cronbach’s alpha coefficient of .82, thus we can assume that the tested scales show sufficient reliability.

Návaznosti

MUNI/A/1305/2021, interní kód MU
Název: Výzkum v didaktice cizích jazyků (Akronym: AKTEV XI)
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum v didaktice cizích jazyků