2022
Klubové komiksy a ideologie volného času. Vyprávění o dobrodružství mládežnických skupin jako návod na šťastný a plnohodnotný život
KRAJTL, OndřejZákladní údaje
Originální název
Klubové komiksy a ideologie volného času. Vyprávění o dobrodružství mládežnických skupin jako návod na šťastný a plnohodnotný život
Název anglicky
Club comics and the ideology of leisure. Adventure narratives about groups of youth as a guide to happy and fulfilling life
Autoři
Vydání
VI. kongres světové literárněvědné bohemistiky, 2022
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
60206 Specific literatures
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
komiks; ideologie; kluby mládeže
Klíčová slova anglicky
comics; ideology; youth clubs
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 13. 2. 2023 21:02, Mgr. Hana Řehulková, Ph.D.
V originále
Ačkoli se v první polovině 20. století v tuzemském prostředí nesetkávaly komiksy s příliš vlídným přijetím literárních kritiků, přesto se staly výraznou součástí literatury pro mládež. Zásadní roli zde sehrály tzv. klubácké komiksy, jež měly svou ikonickou předlohu v Rychlých šípech Jaroslava Foglara (scénář) a Jana Fischera (kresba). Jejich působení na významnou část československé mládeže můžeme vnímat nejen jako normotvorbu ve vztahu k estetice každodennosti a tomu, jak dobře prožívat svůj život a být dobrým občanem, ale také obecněji k tomu, co to vlastně komiks je, jaké jsou jeho formální rysy a jak komunikuje se čtenářem. Svědčí o tom několik dekád naplněných klony a pokračovateli etické výchovy mládeže, která se táhne až do současnosti. Klubácké komiksy zároveň představují specificky českou odpověď na globální šíření komiksu, úzce spojenou s politickým i společenským vývojem.
Anglicky
Although comics were not received very kindly by literary critics in the first half of the 20th century in the domestic environment, they nevertheless became a significant part of literature for young people. A fundamental role was played by the so-called club comics, which had their iconic source in Jaroslav Foglar's Rychlý šípy (script) and Jan Fischer's Rychlý šípy (drawings). Their influence on a significant part of the Czechoslovak youth can be perceived not only as normative in relation to the aesthetics of everyday life and how to live one's life well and be a good citizen, but also more generally to what a comic book actually is, what its formal features are and how it communicates with the reader. This is evidenced by several decades filled with clones and continuations of the ethical education of youth that stretches to the present day. Club comics also represent a specifically Czech response to the global spread of comics, closely linked to political and social developments.