u 2022

Odpovědnost literárních tvůrců za prohlubování nacionalismu v Jugoslávii koncem 70. a v první polovině 80. let 20. století

ŠTĚPÁNEK, Václav

Základní údaje

Originální název

Odpovědnost literárních tvůrců za prohlubování nacionalismu v Jugoslávii koncem 70. a v první polovině 80. let 20. století

Název anglicky

The Responsibility of Literary Creators for the Deepening of Nationalism in Yugoslavia at the End of the 1970s and in the First Half of the 1980s

Autoři

ŠTĚPÁNEK, Václav (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vydání. Praha, 24 s. Literatura jako svědectví paměti : Sborník prací k životnímu jubileu prof. PhDr. Iva Pospíšila, DrSc. (ed. Libor Pavera), 2022

Nakladatel

Verbum

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Účelové publikace

Obor

60101 History

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/22:00128193

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-88507-00-0

Klíčová slova česky

nacionalismus; Jugoslávie; Srbsko; srbská literatura; marxistická kritika; Svaz komunistů Jugoslávie; Svaz komunistů Srbska; Dobrica Čosić; Vuk Drašković; Jovan Radulović

Klíčová slova anglicky

Nationalism; Yugoslavia; Serbia; Serbian literature; Marxist criticism; Union of Communists of Yugoslavia; Union of Communists of Serbia; Dobrica Čosić; Vuk Drašković; Jovan Radulović

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 3. 3. 2023 19:09, Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil

Anotace

V originále

Studie se zabývá obdobím přelomu 70. a 80. let 20. století v Jugoslávii, kdy se v této zemi začaly v literatuře ve větší míře projevovat nacionalistické tendence. Ty přispěly ke vzniku vlny resentimentího nacionalismu, jenž byl jednou z příčin rozpadu socialistické Jugoslávie. Poukazuje na změnu jugoslávské ideologie, již přinesla ústava z roku 1974. Ta mj. způsobila uzavírání se jednotlivých republik a také autonomních oblastí do vlastních hranic a omezovala efektivní možnost působení jugoslávského federálního centra. Ukazuje také na střet konzervativních a liberálních komunistických frakcí ve Svazu komunistů Jugoslávie, který v některých jugoslávských republikách (Srbsko a Slovinsko) vedl k odmítnutí tvrdých zásahů proti pracím s nevhodným nacionalistickým obsahem. Dělo se tak i proto, aby byla zdůrazněna odlišnost jugoslávského typu socialismu od státně dirigistického socialismu sovětského bloku. Studie rozebírá témata, která začali nacionalističtí spisovatelé nejprve v Srbsku (a právě Srbsko je centrem zájmu práce) zpracovávat. Jednalo se především o: reminiscence na druhou světovou válku a ustašovské masakry v Hercegovině, Lice a jinde; o domnělé nerovnoprávné postavení Srbska v jugoslávské federaci (přítomnost dvou autonomních oblastí, které v té době byly již jen de iure součástí Srbska, ale jinak prováděly samostatnou politiku); o popírání zásluh Srbska na osvobození „porobených bratří“ a vznik Jugoslávie po první světové válce a hlavního údělu Srbů v protifašistickém boji ve válce druhé. Objevovaly se také práce o nekomunistickém srbském, tzv. četnickém odboji, který byl v době socialistické Jugoslávie považován za kolaborantský a jugoslávskému lidu nepřátelský. Ve studii se na základě archivních výzkumů ukazují postoje jednotlivých komunistických proudů vůči nacionalismu a antisocialistickým silám. Autor se v práci šířeji zabývá především dílem Dobrici Čosiće, Vuka Draškoviće a Jovana Raduloviće, okrajově pak i jinými srbskými autory.

Anglicky

The study focuses on the period of the late 1970s and 1980s in Yugoslavia, when nationalist tendencies began to manifest themselves to a greater extent in literature in that country. These contributed to the emergence of a wave of hurtful nationalism, which was one of the causes of the collapse of socialist Yugoslavia. It points to the change in Yugoslav ideology brought about by the new constitution adopted in 1974. It also limited the effective possibility of intervention by the Yugoslav federal centre. He also points to the clash between conservative and liberal communist factions in the Union of Communists of Yugoslavia, which in some Yugoslav republics (Serbia and Slovenia) led to the rejection of harsh crackdowns on works with inappropriate nationalist content. This was also done to emphasise the difference between the Yugoslav type of socialism and the state-directed socialism of the Soviet bloc. The study discusses the themes that nationalist writers first began to elaborate in Serbia (and Serbia is the focus of the work). These were mainly: Reminiscences of the Second World War and the Ustasha massacres in Herzegovina, Lika and elsewhere; the alleged unequal status of Serbia in the Yugoslav federation (the presence of two autonomous regions); the denial of Serbia's merits in the liberation of the "conquered brothers" and the creation of Yugoslavia after the First World War, and the main role of Serbs in the anti-fascist struggle in the Second War. There were also works on the non-communist Serbian, so-called Chetnik resistance during the war, which during the period of socialist Yugoslavia was considered collaborative and hostile to the Yugoslav people. The study uses archival research to show the attitudes of the various communist currents towards nationalism and anti-socialist forces. The author deals extensively with the work of Dobrica Ćosić, Vuk Drašković and Jovan Radulović, and marginally with other Serbian authors.

Návaznosti

MUNI/A/1335/2021, interní kód MU
Název: Historické epochy ve slovanských kulturách (Akronym: HESK)
Investor: Masarykova univerzita, Historické epochy ve slovanských kulturách