k 2022

Correct naming in early medieval China

VÁVRA, Dušan

Základní údaje

Originální název

Correct naming in early medieval China

Název česky

Otázka správného pojmenování v raně středověké Číně

Autoři

Vydání

The Power of Language: Correcting Names in Chinese Thought and Society Past and Present, 2022

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

Wang Bi, Guo Xiang, čínské myšlení, raně středověká Čína

Klíčová slova anglicky

Wang Bi, Guo Xiang, Chinese thought, early medieval China

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 23. 1. 2023 11:29, Mgr. et Mgr. Dušan Vávra, Ph.D.

Anotace

V originále

In this paper I explore the problem of correct naming (i.e. “attaching names to realities”) in three texts written in the 3rd-4th centuries AD: Xu Gan’s Balanced Discourses, Wang Bi’s Commentary on the Laozi and Guo Xiang’s Commentary on the Zhuangzi. In the first part, the paper demonstrates that all three texts share a general framework concerning the dichotomy between names and corresponding realities. The texts stress the importance of a person’s inner reality, out of which the corresponding name (or fame) is supposed to stem naturally (instead of attaching the name on the basis of outwardly manifested signs, which the texts refuse in unison). In the second part, the paper addresses the problem of differences between these texts. It is firstly argued the differences can be read as a development in social and cultural environment in which these texts were written. Secondly, the paper argues that the differences between Wang Bi’s and Guo Xiang’s commentaries (commonly approached as differences between their philosophies), are grasped more aptly if understood primarily from the nature of the commented texts (Laozi and Zhuangzi). The paper argues that the philosophies of Wang Bi and Guo Xiang may in fact be very close and the differences between their commentaries are informed mainly by the content and cultural status of the commented texts.

Česky

V tomto článku zkoumám problém správného pojmenování (tj. „připojování jmen k realitě“) ve třech textech napsaných ve 3.–4. století našeho letopočtu: Xu Gan’s Balanced Discourses, Wang Bi’s Commentary on Laozi a Guo Xiang’s Commentary on the Zhuangzi. V první části práce ukazuje, že všechny tři texty sdílejí obecný rámec týkající se dichotomie mezi jmény a odpovídajícími skutečnostmi. Texty zdůrazňují důležitost vnitřní reality člověka, z níž má odpovídající jméno (nebo sláva) přirozeně pramenit (místo připojování jména na základě navenek projevených znaků, které texty unisono odmítají). V druhé části se příspěvek zabývá problémem rozdílů mezi těmito texty. Nejprve se tvrdí, že rozdíly lze číst jako vývoj sociálního a kulturního prostředí, ve kterém byly tyto texty napsány. Za druhé, článek tvrdí, že rozdíly mezi komentáři Wang Bi a Guo Xiang (běžně se k nim přistupuje jako k rozdílům mezi jejich filozofiemi) jsou lépe uchopitelné, pokud jsou chápány především z povahy komentovaných textů (Laozi a Zhuangzi). Příspěvek tvrdí, že filozofie Wang Bi a Guo Xiang si mohou být ve skutečnosti velmi blízké a rozdíly mezi jejich komentáři jsou ovlivněny především obsahem a kulturním statusem komentovaných textů.

Návaznosti

MUNI/FF-DEAN/1773/2021, interní kód MU
Název: Koncept čínských hodnot v politickém diskurzu v současné ČLR
Investor: Masarykova univerzita, Koncept čínských hodnot v politickém diskurzu v současné ČLR, Program děkana FF