J 2021

Matematicky nadaný žák ve školním prostředí: Případová studie

BUDÍNOVÁ, Irena

Základní údaje

Originální název

Matematicky nadaný žák ve školním prostředí: Případová studie

Název anglicky

Mathematically gifted pupil in the school environment: A case study

Autoři

BUDÍNOVÁ, Irena (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Svět nadání, Brno, Národní institut pro další vzdělávání, 2021, 1805-7217

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50302 Education, special

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/21:00128234

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

nadaní žáci; matematické nadání; matematická úloha; řešitelské strategie

Klíčová slova anglicky

gifted pupils; mathematical gift; mathematical task; solving strategies

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 28. 2. 2023 17:52, Mgr. Daniela Marcollová

Anotace

V originále

Článek stručně teoreticky pojednává o vzdělávání nadaných žáků a o různých skupinách nadaných žáků, které jsou určitým způsobem ve školním prostředí znevýhodněny a existuje u nich zvýšené riziko, že je učitelé nebudou umět identifikovat a adekvátně rozvíjet. Případová studie se věnuje matematicky nadanému žákovi 8. ročníku a jeho obtížím pří průchodu školní docházkou. Na jeho případě je ilustrováno, že problematika nadání není dodnes některým učitelům vlastní a důsledkem je časté riziko, že nadané děti jsou vnímány spíše jako zvláštní. Cílem článku je hledat odpovědi na čtyři výzkumné otázky, týkající se školního prostředí, možnosti rozvíjení nevšedního nadání žáka a rovněž řešitelských strategií, které žák používá.

Anglicky

The article briefly theoretically discusses the education of gifted students and various problematic groups of gifted students who are disadvantaged in some way in the school environment and are at increased risk of not being identified and adequately developed.. The case study deals with a mathematically gifted 8th grade student and his difficulties in going through school. In his case, it is illustrated that the issue of giftedness is still not clear to some teachers and the result is a frequent risk that gifted children are perceived as rather strange. The aim of the article is to find answers to four research questions concerning the school environment, the possibility of developing the extraordinary gift of the pupil and also the solving strategies that the pupil uses.