2022
Typical interlanguage features of Czech students documented in the written part of school-leaving exam in English
SLÁDKOVÁ, VěraZákladní údaje
Originální název
Typical interlanguage features of Czech students documented in the written part of school-leaving exam in English
Název česky
Typické znaky mezijazyka českých studentů v písemné části maturitní zkoušky z anglického jazyka
Autoři
SLÁDKOVÁ, Věra
Vydání
ESSE Conference, 2022
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
gramatické kolokace; slovesné vazby; komplementace sloves
Klíčová slova anglicky
grammatical collocations; verb pattern; post-verbal complementation
Změněno: 25. 1. 2023 20:51, Mgr. Věra Sládková, Ph.D.
V originále
This presentation focuses on frequency and accuracy of seven types of grammatical collocations, i.e. G5 (adj + perp), G8D (verb + prep) and G8E-G8I (verb patterns) (Benson et al., 1986) in CZEMATELC, an English language learner corpus (8,338 types; 211,503 tokens) consisting of 1,841 English essays from the written part of the Czech national school-leaving exams between 2015 and 2019. The frequency analysis of the studied lexico-grammatical features was approached in the sense outlined by Halliday (1992) and Hunston and Francis (2000) and realized by AntConc 3.4.4w (Anthony, 2014). The results were interpreted in relation to English Grammar Profile, English Vocabulary Profile, Brown Family (C8 tags) and the Czech National Corpus (Křen et al., 2015). The findings reveal prevalence of A1-A2 CEFR level colligations relying on a limited number of verb and adjective lemmas, a wide incorrect pattern variation and preference for patterns which are also the most frequent patterns of their Czech equivalents.
Česky
Prezentace se zaměřuje na četnost a přesnost sedmi typů gramatických kolokací, G5 (adjektiva a předložky), G8D (slovesa a předložky) a G8E–G8I (slovesné vzorce) (Benson et al., 1986) v žákovském korpusu anglického jazyk CZEMATELC (8 338 různých slov; 211 503 všech slov), který se skládá z 1 841 slohových prací napsaných jako součást písemné části maturitní zkoušky z anglického jazyka v letech 2015 až 2019. Analýza četností lexiko-gramatických jevů, která byla provedena na základě prací Hallidaye (1992) a Husnstonové a Francisové (2000), byla realizována korpusovým nástrojem AntConc 3.4.4w (Anthony, 2014). Online nástroje English Grammar Profile, English Vocabulary Profile, Brown Family (C8 tags) a Českému národnímu korpusu (Křen et al., 2015) byly použity k interpretaci výsledků. V maturitních pracích českých středoškolských studentů výrazně převládají koligace na úrovních A1–A2 podle SERRJ, které využívají omezeného počtu slovesných a adjektivních lemmat. Pro práce studentů je typické široké spektrum chybných vazeb a zvýšená četnost slovesných vazeb, které odpovídají nejčastějším vazbám jejich slovesných ekvivalentů v češtině.
Návaznosti
MUNI/A/1305/2021, interní kód MU |
|