p 2022

Before the Bard : Shakespeare and Popular English Theatre Culture of the Early 18th Century

KRAJNÍK, Filip

Základní údaje

Originální název

Before the Bard : Shakespeare and Popular English Theatre Culture of the Early 18th Century

Název česky

Než se stal Bardem : Shakespeare a populární divadelní kultura v Anglii na počátku 18. století

Autoři

Vydání

Zvláštní přednáška pro studenty a zaměstnance na Univerzitě v Pécsi, Maďarsko, 2022

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Vyžádané přednášky

Obor

60206 Specific literatures

Stát vydavatele

Maďarsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

William Shakespeare; anglické restaurační divadlo; adaptace; populární divadelní kultura

Klíčová slova anglicky

William Shakespeare; English Restoration theatre; adaptation; popular theatre culture

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 9. 2. 2023 16:34, Mgr. Jana Pelclová, Ph.D.

Anotace

V originále

The lecture will address English theatres’ attempts to reconcile Renaissance dramaturgy and the early 18th-century popular theatrical forms, focusing on afterpieces and entertainments such as Susanna Centlivre’s A Bickerstaff’s Burying (1710), Christopher Bullock’s The Cobbler of Preston (1716) and James Worsdale’s A Cure for a Scold (1735) that took plays by Shakespeare as their source of inspiration. The chief aim of the presentation will be to show how Shakespeare’s legacy was treated roughly in the first three decades of the 18th century, just before David Garrick’s first efforts to establish Shakespeare as a national poet and himself as, in the words of Michael Dobson, “the true son of Shakespeare’s royal ghost”.

Návaznosti

MUNI/A/1478/2021, interní kód MU
Název: Paradigms, strategies and developments - Anglophone literary and cultural studies II
Investor: Masarykova univerzita, Paradigms, strategies and developments - Anglophone literary and cultural studies II