J 2023

How vocal and silent forms of participation in combination relate to student achievement

ŠEĎOVÁ, Klára a Martin SEDLÁČEK

Základní údaje

Originální název

How vocal and silent forms of participation in combination relate to student achievement

Autoři

ŠEĎOVÁ, Klára (203 Česká republika, garant, domácí) a Martin SEDLÁČEK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

INSTRUCTIONAL SCIENCE, Dordrecht, SPRINGER, 2023, 0020-4277

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Nizozemské království

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 2.500 v roce 2022

Kód RIV

RIV/00216224:14210/23:00130274

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

UT WoS

000919704600001

Klíčová slova anglicky

classroom talk; behavioral engagement; student achievement;

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 22. 3. 2024 11:36, Mgr. et Mgr. Lucie Racyn

Anotace

V originále

We adopted a person-oriented approach to identify patterns of how classroom talk and internal behavioral engagement are combined in students. The research was conducted on a sample of 639 ninth-grade students (32 classes). We measured the duration of classroom talk for each individual student during Czech language and language arts lessons. The students completed an inventory to determine their internal behavioral engagement. Student achievement was measured using the results from standardized reading literacy tests. We also inquired about the socioeconomic background of students. We identified five distinct participation profiles (eager, chatty, diligent, aloof, and disconnected) and analyzed whether the profiles could predict student achievement. We found that the profile with high talk and high internal behavioral engagement performed best, and the profile with low talk and low internal behavioral engagement performed worst. Analyzing inconsistent profiles, we found that internal behavioral engagement does not guarantee the student achievement when not accompanied by the talk. Our findings thus highlight the important role of classroom talk in relation to student learning.

Návaznosti

GA21-16021S, projekt VaV
Název: Kolektivita v dialogickém vyučování: Intervenční studie (Akronym: CoDiTe)
Investor: Grantová agentura ČR, Kolektivita v dialogickém vyučování: intervenční studie
LX22NPO5101, projekt VaV
Název: Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik (Akronym: SYRI)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik, 5.1 EXCELES

Přiložené soubory