2023
Jídlo jako součást identity ve vyšším věku
FERRAROVÁ, Eva, Marcela PETROVÁ KAFKOVÁ a Tereza KROUŽKOVÁZákladní údaje
Originální název
Jídlo jako součást identity ve vyšším věku
Název anglicky
Food as part of identity in older age
Autoři
FERRAROVÁ, Eva, Marcela PETROVÁ KAFKOVÁ a Tereza KROUŽKOVÁ
Vydání
STÁRNUTÍ 2023 6. gerontologická mezioborová konference Praha, 2. – 3. února 2023, 2023
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50401 Sociology
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky
food; older people; eating habits; identity
Změněno: 6. 2. 2023 08:17, Mgr. et Mgr. Marcela Petrová Kafková, Ph.D.
V originále
V tomto příspěvku se opíráme o sekundární analýzu anketního šetření, které provedli studující Ústavu etnologie Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v roce 2021 se svými prarodiči na základě polostrukturovaného dotazníku. Rozhovory byly uskutečněny s 81 komunikačními partnery a partnerkamirespondenty a respondentkami ve věku 58 až 94 let. Tematizovány byly otázky z následujících okruhů: jak se mění to, co a jak jíme, jak se mění veškeré činnosti s jídlem spojené jako je plánování, nákup, příprava, samotná konzumace, jak starší lidé reagují na klimatické změny a požadavky na „jiné“ jídlo a jiné formy stravování, jak jsou ovlivněni reklamou a jaký kulturně-antropologický význam tyto změny mají pro jejich identitu jako osob vyššího věku.
Anglicky
In this paper, we work with the secondary analysis of a survey conducted by students of the Institute of Ethnology of the Faculty of Arts of Charles University in 2021 with their grandparents based on a semi-structured questionnaire. Interviews were conducted with 81 respondents aged from 58 till 94 years. Questions from the following areas were asked: changes in what and how we eat; changes in all activities related to food such as planning, purchasing, cooking, eating; how older people react to climate change and demands for "different" food; how they are influenced by advertising and what cultural-anthropological significance these changes have for their identity as older people.
Návaznosti
GA23-06348S, projekt VaV |
|