k 2023

Jídlo jako součást identity ve vyšším věku

FERRAROVÁ, Eva, Marcela PETROVÁ KAFKOVÁ a Tereza KROUŽKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Jídlo jako součást identity ve vyšším věku

Název anglicky

Food as part of identity in older age

Autoři

FERRAROVÁ, Eva, Marcela PETROVÁ KAFKOVÁ a Tereza KROUŽKOVÁ

Vydání

STÁRNUTÍ 2023 6. gerontologická mezioborová konference Praha, 2. – 3. února 2023, 2023

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50401 Sociology

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova anglicky

food; older people; eating habits; identity
Změněno: 6. 2. 2023 08:17, Mgr. et Mgr. Marcela Petrová Kafková, Ph.D.

Anotace

V originále

V tomto příspěvku se opíráme o sekundární analýzu anketního šetření, které provedli studující Ústavu etnologie Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v roce 2021 se svými prarodiči na základě polostrukturovaného dotazníku. Rozhovory byly uskutečněny s 81 komunikačními partnery a partnerkamirespondenty a respondentkami ve věku 58 až 94 let. Tematizovány byly otázky z následujících okruhů: jak se mění to, co a jak jíme, jak se mění veškeré činnosti s jídlem spojené jako je plánování, nákup, příprava, samotná konzumace, jak starší lidé reagují na klimatické změny a požadavky na „jiné“ jídlo a jiné formy stravování, jak jsou ovlivněni reklamou a jaký kulturně-antropologický význam tyto změny mají pro jejich identitu jako osob vyššího věku.

Anglicky

In this paper, we work with the secondary analysis of a survey conducted by students of the Institute of Ethnology of the Faculty of Arts of Charles University in 2021 with their grandparents based on a semi-structured questionnaire. Interviews were conducted with 81 respondents aged from 58 till 94 years. Questions from the following areas were asked: changes in what and how we eat; changes in all activities related to food such as planning, purchasing, cooking, eating; how older people react to climate change and demands for "different" food; how they are influenced by advertising and what cultural-anthropological significance these changes have for their identity as older people.

Návaznosti

GA23-06348S, projekt VaV
Název: Význam jídla ve vyšším věku
Investor: Grantová agentura ČR, Význam jídla ve vyšším věku