2022
Efektivita práce učitele v inkluzivním vzdělávání: sebehodnoticí nástroj pro studující pedagogických oborů.
VAĎUROVÁ, Helena, Katarína SLEZÁKOVÁ a Lenka SLEPIČKOVÁZákladní údaje
Originální název
Efektivita práce učitele v inkluzivním vzdělávání: sebehodnoticí nástroj pro studující pedagogických oborů.
Název česky
Teacher´s efficacy; Developmental plan; Inclusive education; Self Evaluating Questionnaire; Reflection of Teaching Practice
Název anglicky
The Teacher´s Efficacy in Inclusive Education: Self-evaluation Tool for Pre-service Teachers
Autoři
VAĎUROVÁ, Helena, Katarína SLEZÁKOVÁ a Lenka SLEPIČKOVÁ
Vydání
1. vyd. Brno, 32 s. 2022
Nakladatel
MUNI Press
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-280-0233-6
Klíčová slova česky
efektivita učitele; plán rozvoje; sebehodnoticí dotazník; inkluzivní prostředí; reflexe pedagogické praxe
Klíčová slova anglicky
Teacher´s efficacy; Developmental plan; Inclusive education; Self Evaluating Questionnaire; Reflection of Teaching Practice
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 8. 3. 2023 22:20, Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.
V originále
V této publikaci se věnujeme předpokladům pro efektivní inkluzivní vzdělávání a způsobům jejich hodnocení. Nástroj, který jsme připravily pro studující, umožňuje zhodnotit vlastní připravenost do učitelské praxe (tzv. sebeúčinnost) a identifikovat oblasti, ve kterých je potřeba učitelské dovednosti rozvíjet. Nástroj je adaptací mezinárodně používaného sebehodnotícího dotazníku TEIP: Efektivita učitele pro inkluzivní praxi (v anglickém originálu Teacher Effectiveness for Inclusive Practice Scale) autorů Sharma, Loreman a Forlin). Tuto hodnoticí část jsme doplnily o Celkové zhodnocení, které zprostředkuje jasné grafické vyjádření subjektivního hodnocení jednotlivých kompetencí a celých oblastí. Dále jsme vytvořily Plán rozvoje, v němž si studující nebo učitelky a učitelé zpracovávají konkrétní cíle pro konkrétní oblasti nebo dovednosti. Opakované použití nástroje jim potom dává možnost rozvoj kompetencí zhodnotit a plán aktualizovat. Sebehodnoticí nástroj byl pilotován ve dvou vlnách mezi studujícími bakalářského a magisterského programu na Pedagogické fakultě a také mezi vyučujícími na ZŠ.
Anglicky
In this monograph we focus on competences for effective inklusive education and means of their evaluation. The tool we have prepared for students allows them to evaluate their own readiness for teaching (i.e., self-efficacy), and to identify the spheres in which the teaching skills have to be developer. The tool is adapted from an internationally utilized self-evaluating questionnaire TEIP (Teacher Effectiveness for Inclusive Practice Scale) by Sharma, Loreman and Forlin. We have supplanted this evaluating part with a General Evaluation which mediates clear graphical expression of subjective evaluation in respektive competences and whole spheres. Furthermore, we have created a Developmental Plan, through which the students and/or teachers elaborate on specific targets for specific spheres and skills. Repeated utilization of the tool provides an opportunity to evaluate the development of competences and update the plan. The self-evaluating tool was piloted in two waves among students of bachelor and master degree programme on Faculty of Education as well as among primary school teachers.
Návaznosti
CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016170, interní kód MU |
|