B 2022

Efektivita práce učitele v inkluzivním vzdělávání: sebehodnoticí nástroj pro studující pedagogických oborů.

VAĎUROVÁ, Helena, Katarína SLEZÁKOVÁ a Lenka SLEPIČKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Efektivita práce učitele v inkluzivním vzdělávání: sebehodnoticí nástroj pro studující pedagogických oborů.

Název česky

Teacher´s efficacy; Developmental plan; Inclusive education; Self Evaluating Questionnaire; Reflection of Teaching Practice

Název anglicky

The Teacher´s Efficacy in Inclusive Education: Self-evaluation Tool for Pre-service Teachers

Autoři

VAĎUROVÁ, Helena, Katarína SLEZÁKOVÁ a Lenka SLEPIČKOVÁ

Vydání

1. vyd. Brno, 32 s. 2022

Nakladatel

MUNI Press

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-280-0233-6

Klíčová slova česky

efektivita učitele; plán rozvoje; sebehodnoticí dotazník; inkluzivní prostředí; reflexe pedagogické praxe

Klíčová slova anglicky

Teacher´s efficacy; Developmental plan; Inclusive education; Self Evaluating Questionnaire; Reflection of Teaching Practice

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 8. 3. 2023 22:20, Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.

Anotace

V originále

V této publikaci se věnujeme předpokladům pro efektivní inkluzivní vzdělávání a způsobům jejich hodnocení. Nástroj, který jsme připravily pro studující, umožňuje zhodnotit vlastní připravenost do učitelské praxe (tzv. sebeúčinnost) a identifikovat oblasti, ve kterých je potřeba učitelské dovednosti rozvíjet. Nástroj je adaptací mezinárodně používaného sebehodnotícího dotazníku TEIP: Efektivita učitele pro inkluzivní praxi (v anglickém originálu Teacher Effectiveness for Inclusive Practice Scale) autorů Sharma, Loreman a Forlin). Tuto hodnoticí část jsme doplnily o Celkové zhodnocení, které zprostředkuje jasné grafické vyjádření subjektivního hodnocení jednotlivých kompetencí a celých oblastí. Dále jsme vytvořily Plán rozvoje, v němž si studující nebo učitelky a učitelé zpracovávají konkrétní cíle pro konkrétní oblasti nebo dovednosti. Opakované použití nástroje jim potom dává možnost rozvoj kompetencí zhodnotit a plán aktualizovat. Sebehodnoticí nástroj byl pilotován ve dvou vlnách mezi studujícími bakalářského a magisterského programu na Pedagogické fakultě a také mezi vyučujícími na ZŠ.

Anglicky

In this monograph we focus on competences for effective inklusive education and means of their evaluation. The tool we have prepared for students allows them to evaluate their own readiness for teaching (i.e., self-efficacy), and to identify the spheres in which the teaching skills have to be developer. The tool is adapted from an internationally utilized self-evaluating questionnaire TEIP (Teacher Effectiveness for Inclusive Practice Scale) by Sharma, Loreman and Forlin. We have supplanted this evaluating part with a General Evaluation which mediates clear graphical expression of subjective evaluation in respektive competences and whole spheres. Furthermore, we have created a Developmental Plan, through which the students and/or teachers elaborate on specific targets for specific spheres and skills. Repeated utilization of the tool provides an opportunity to evaluate the development of competences and update the plan. The self-evaluating tool was piloted in two waves among students of bachelor and master degree programme on Faculty of Education as well as among primary school teachers.

Návaznosti

CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016170, interní kód MU
Název: Zkvalitnění a Inovace Přípravy budoucích učitelů na MUNI (Akronym: ZIP MUNI)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Zkvalitnění a Inovace Přípravy budoucích učitelů na MUNI, PO 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání