BANGUI, Hind, Mouzhi GE a Barbora BÜHNOVÁ. Deep-Learning based Reputation Model for Indirect Trust Management. Online. In 14th International Conference on Ambient Systems, Networks and Technologies Networks (ANT 2023). Neuveden: Elsevier, 2023, s. 405-412. ISSN 1877-0509. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1016/j.procs.2023.03.052.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Deep-Learning based Reputation Model for Indirect Trust Management
Autoři BANGUI, Hind (504 Maroko, garant, domácí), Mouzhi GE (156 Čína) a Barbora BÜHNOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Neuveden, 14th International Conference on Ambient Systems, Networks and Technologies Networks (ANT 2023), od s. 405-412, 8 s. 2023.
Nakladatel Elsevier
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 10200 1.2 Computer and information sciences
Stát vydavatele Nizozemské království
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14330/23:00130330
Organizační jednotka Fakulta informatiky
ISSN 1877-0509
Doi http://dx.doi.org/10.1016/j.procs.2023.03.052
Klíčová slova anglicky Trust Management; Deep learning; IoT; AI
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: RNDr. Pavel Šmerk, Ph.D., učo 3880. Změněno: 7. 4. 2024 22:49.
Anotace
In the digital era, human and thing behavioral patterns have been merged, which leads to the need for trust management to secure the relationship among people and things (e.g., driverless cars). Due to the dynamism and complexity of digital environments, trust management depends largely on indirect trust to support its reasoning by building the reputation of trustees based on recommendations reflected in the feedback of sentiment and non-sentiment objects. However, different biases are still affecting the accuracy of indirect trust that reflects a collective trustworthiness belief or societal stereotypes. This work focuses on enabling indirect trust management by leveraging deep learning in combination with synthetic data for bias management. Specifically, this paper proposes a reputation model to support decision-making in trust management by minimizing bias in indirect trust information and fostering fairly the relationship among sentiment and non-sentiment objects. Our experimental results show that the synthetic data can significantly improve the classification accuracy in trust management.
Návaznosti
CZ.02.1.01/0.0/0.0/16_019/0000822, interní kód MU
(Kód CEP: EF16_019/0000822)
Název: Centrum excelence pro kyberkriminalitu, kyberbezpečnost a ochranu kritických informačních infrastruktur (Akronym: C4e)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum excelence pro kyberkriminalitu, kyberbezpečnost a ochranu kritických informačních infrastruktur, PO 1 Posilování kapacit pro kvalitní výzkum
EF16_019/0000822, projekt VaVNázev: Centrum excelence pro kyberkriminalitu, kyberbezpečnost a ochranu kritických informačních infrastruktur
VytisknoutZobrazeno: 26. 8. 2024 18:17