2022
Čtení vzdělává : Disciplinace, kolektivizace a profesionalizace v knihovnické profesi s ohledem na její edukační cíle v socialistickém Československu
ČERNÝ, MichalZákladní údaje
Originální název
Čtení vzdělává : Disciplinace, kolektivizace a profesionalizace v knihovnické profesi s ohledem na její edukační cíle v socialistickém Československu
Název anglicky
Reading educates : Discipline, Collectivization, and Professionalization in the Library Profession with Respect to Its Educational Goals in Socialist Czechoslovakia
Autoři
ČERNÝ, Michal (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Brno, Kapitoly z hospodářských dějin českých zemí : Příspěvky k vybraným tématům, od s. 66-78, 13 s. Acta musei technici Brunensis, 2022
Nakladatel
Technické muzeum v Brně
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
60101 History
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14210/22:00128665
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-7685-024-8
Klíčová slova česky
knihovny; disciplinace; Československo; vzdělávání; historie; čtenářství; knihovník
Klíčová slova anglicky
libraries; discipline; Czechoslovakia; education; history; reading; librarian
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 5. 3. 2023 22:36, Mgr. Zuzana Matulíková
V originále
Studie využívá analýzy historických pramenů, časopisů a legislativních norem ke konstrukci tří klíčových faktorů uplatňujících se při transformaci edukační role knihoven – od formování humanistického intelektuála v prvorepublikovém pojetí k novému socialistickému člověku typickému pro knihovnictví po roce 1948, ve větší intenzitě pak v 50. letech. Studie současně popisuje proměnu celé instituce i osoby knihovníka s ohledem na tyto transformativní posuny. Specificky se soustředí na koncepty disciplinace, kolektivizace a profesionalizace.
Anglicky
The study uses the analysis of historical sources, journals and legislative norms to construct three key factors applied in the transformation of the educational role of libraries - from the formation of the humanist intellectual in the first republican concept to the new socialist man typical for librarianship after 1948, and with greater intensity in the 1950s. At the same time, the study describes the transformation of the entire institution and the person of the librarian in light of these transformative shifts. It focuses specifically on the concepts of disciplining, collectivization and professionalization.