C 2022

Čtení vzdělává : Disciplinace, kolektivizace a profesionalizace v knihovnické profesi s ohledem na její edukační cíle v socialistickém Československu

ČERNÝ, Michal

Základní údaje

Originální název

Čtení vzdělává : Disciplinace, kolektivizace a profesionalizace v knihovnické profesi s ohledem na její edukační cíle v socialistickém Československu

Název anglicky

Reading educates : Discipline, Collectivization, and Professionalization in the Library Profession with Respect to Its Educational Goals in Socialist Czechoslovakia

Autoři

ČERNÝ, Michal (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, Kapitoly z hospodářských dějin českých zemí : Příspěvky k vybraným tématům, od s. 66-78, 13 s. Acta musei technici Brunensis, 2022

Nakladatel

Technické muzeum v Brně

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60101 History

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/22:00128665

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-7685-024-8

Klíčová slova česky

knihovny; disciplinace; Československo; vzdělávání; historie; čtenářství; knihovník

Klíčová slova anglicky

libraries; discipline; Czechoslovakia; education; history; reading; librarian

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 5. 3. 2023 22:36, Mgr. Zuzana Matulíková

Anotace

V originále

Studie využívá analýzy historických pramenů, časopisů a legislativních norem ke konstrukci tří klíčových faktorů uplatňujících se při transformaci edukační role knihoven – od formování humanistického intelektuála v prvorepublikovém pojetí k novému socialistickému člověku typickému pro knihovnictví po roce 1948, ve větší intenzitě pak v 50. letech. Studie současně popisuje proměnu celé instituce i osoby knihovníka s ohledem na tyto transformativní posuny. Specificky se soustředí na koncepty disciplinace, kolektivizace a profesionalizace.

Anglicky

The study uses the analysis of historical sources, journals and legislative norms to construct three key factors applied in the transformation of the educational role of libraries - from the formation of the humanist intellectual in the first republican concept to the new socialist man typical for librarianship after 1948, and with greater intensity in the 1950s. At the same time, the study describes the transformation of the entire institution and the person of the librarian in light of these transformative shifts. It focuses specifically on the concepts of disciplining, collectivization and professionalization.