ČERNÝ, Michal. Čtení vzdělává : Disciplinace, kolektivizace a profesionalizace v knihovnické profesi s ohledem na její edukační cíle v socialistickém Československu. In Slabotínský, Radek. Kapitoly z hospodářských dějin českých zemí : Příspěvky k vybraným tématům. 1. vyd. Brno: Technické muzeum v Brně, 2022, s. 66-78. Acta musei technici Brunensis. ISBN 978-80-7685-024-8.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Čtení vzdělává : Disciplinace, kolektivizace a profesionalizace v knihovnické profesi s ohledem na její edukační cíle v socialistickém Československu
Název anglicky Reading educates : Discipline, Collectivization, and Professionalization in the Library Profession with Respect to Its Educational Goals in Socialist Czechoslovakia
Autoři ČERNÝ, Michal (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Brno, Kapitoly z hospodářských dějin českých zemí : Příspěvky k vybraným tématům, od s. 66-78, 13 s. Acta musei technici Brunensis, 2022.
Nakladatel Technické muzeum v Brně
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60101 History
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/22:00128665
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-7685-024-8
Klíčová slova česky knihovny; disciplinace; Československo; vzdělávání; historie; čtenářství; knihovník
Klíčová slova anglicky libraries; discipline; Czechoslovakia; education; history; reading; librarian
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Změněno: 5. 3. 2023 22:36.
Anotace
Studie využívá analýzy historických pramenů, časopisů a legislativních norem ke konstrukci tří klíčových faktorů uplatňujících se při transformaci edukační role knihoven – od formování humanistického intelektuála v prvorepublikovém pojetí k novému socialistickému člověku typickému pro knihovnictví po roce 1948, ve větší intenzitě pak v 50. letech. Studie současně popisuje proměnu celé instituce i osoby knihovníka s ohledem na tyto transformativní posuny. Specificky se soustředí na koncepty disciplinace, kolektivizace a profesionalizace.
Anotace anglicky
The study uses the analysis of historical sources, journals and legislative norms to construct three key factors applied in the transformation of the educational role of libraries - from the formation of the humanist intellectual in the first republican concept to the new socialist man typical for librarianship after 1948, and with greater intensity in the 1950s. At the same time, the study describes the transformation of the entire institution and the person of the librarian in light of these transformative shifts. It focuses specifically on the concepts of disciplining, collectivization and professionalization.
VytisknoutZobrazeno: 29. 8. 2024 02:27