J 2022

Identifikace dětských čtenářů s vybranými literárními postavami titulu Karla Maye Vinnetou

JINDRA, Miroslav

Základní údaje

Originální název

Identifikace dětských čtenářů s vybranými literárními postavami titulu Karla Maye Vinnetou

Název česky

Identifikace dětských čtenářů s vybranými literárními postavami titulu Karla Maye Vinnetou

Název anglicky

Identification of children‘s readers with selected literary characters of Winnetou by Karl May

Autoři

JINDRA, Miroslav (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

O dieťati, jazyku, literatúre. Časopis pre otázky rozvíjania komunikačnej a literárnej kompetencie, Prešov, Vydavatelstvo Prešovskej univerzity, 2022, 1339-3200

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60206 Specific literatures

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/22:00128681

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

identifikace; recepce; dětský čtenář; literární postava; Karel May; Vinnetou

Klíčová slova anglicky

identification; reception; children’s reader; literary character; Karl May; Winnetou

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 27. 2. 2023 10:01, Mgr. Daniela Marcollová

Anotace

V originále

Identifikace literárních postav se čtenářem je jedním ze základních aspektů v procesu recepce literárního díla, nikoli však jediným. Zobrazení postav, jejich charakteristika, způsob jednání či obecná funkce ve čteném uměleckém textu hraje významnou roli při celkovém přijetí a ztotožnění s literárním dílem. Důležitým aspektem jsou rovněž věková specifika čtenářů, jejich životní zkušenosti, genderové vymezení atd. Příspěvek nabízí pohled na specifika recepce a identifikace dětí třetí třídy základní školy (8–9 let) s akcentací na vybrané literární postavy vybraného knižního titulu Karla Maye „Vinnetou“. Vychází při tom z výzkumných dat získaných v rámci hodin čtení a skupinové diskuze, která se stala jednou z výchozích výzkumných metod kvalitativní strategie. Výsledky výzkumu představují dílčí část rozsáhlejší studie disertačního projektu autora příspěvku tematicky zaměřené na obecnější problematiku identifikace dětí mladšího věku s literárním dílem a divadelním představením.

Anglicky

Identification of literary characters with the reader is one of the basic aspects in the process of reception of a literary work, but not the only one. The portrayal of figures, their characteristics, behavior, or general function in the read artistic text plays a significant role in the overall acceptance and identification with the literary work. The age specifics of the readers, their life experiences, gender definition, etc., also play an important role. The paper offers a look at the specifics of the reception and identification of children in the third grade of elementary school (8-9 years old) with emphasis on selected literary characters of the chosen book title by Karl May “Winnetou”. It is based on research data obtained during reading hours and group discussions, which has become one of the initial research methods of the qualitative strategy. The research results are based on a more extensive study of the dissertation project, thematically focused on the more general issue of identifying children of a younger age with a literary work and a theatre performance.

Návaznosti

MUNI/A/1363/2021, interní kód MU
Název: Jazyková a literární komunikace V. (Akronym: JLK5)
Investor: Masarykova univerzita, Jazyková a literární komunikace V.