ŠUBRTOVÁ, Milena. Empatie a symbióza jako nově akcentované hodnoty v současné české literatuře pro děti a mládež. O dieťati, jazyku, literatúre. Časopis pre otázky rozvíjania komunikačnej a literárnej kompetencie. Prešov: Vydavatelstvo Prešovskej univerzity, 2022, roč. 10, č. 2, s. 9-19. ISSN 1339-3200.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Empatie a symbióza jako nově akcentované hodnoty v současné české literatuře pro děti a mládež
Název anglicky Empathy and symbiosis as newly emphasized values in contemporary Czech literature for children and youth
Autoři ŠUBRTOVÁ, Milena (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání O dieťati, jazyku, literatúre. Časopis pre otázky rozvíjania komunikačnej a literárnej kompetencie, Prešov, Vydavatelstvo Prešovskej univerzity, 2022, 1339-3200.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60206 Specific literatures
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/22:00128705
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky současná česká próza pro děti a mládež; empatie a symbióza; vztah k přírodě; ekoliteratura
Klíčová slova anglicky contemporary Czech literature for children and youth; empathy and symbiosis; relationship to nature; ecoliterature
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D., učo 2019. Změněno: 22. 2. 2023 16:44.
Anotace
Studie se zabývá interpretacemi děl současné české literatury pro děti a mládež (Markéta Pilátová: Bába Bedla; Olga Stehlíková: Mojenka) v nichž zastávají důležitou axiologickou, formativní i emocionální funkci empatie a symbióza. Studie, kombinující postupy literárněvědné analýzy s psychologií vztahu k přírodě, si klade otázku, zda se v rámci intencionální literatury pro děti a mládež nerozvíjí nový genologický subtyp tzv. „ekoliteratury“, která není definována použitými kompozičními postupy a prostředky, ale tím, jak představuje teoretický koncept přírody, kultury a člověka na základě seznámení s ontickým konfliktem kultury s přírodou.
Anotace anglicky
The study deals with interpretations of works of contemporary Czech literature for children and youth (Markéta Pilátová: Bába Bedla; Olga Stehlíková: Mojenka) in which empathy and symbiosis play an important axiological, formative and emotional function.The study, combining the procedures of literary analysis with the psychology of the relationship to nature, asks whether a new geneological subtype of so-called „ecoliterature“ is developing within the intentional literature for children and youth, which is not defined by the compositional procedures and means used, but by how it represents theoretical concept of nature, culture and man based on familiarization with the ontic conflict of culture with nature.
Návaznosti
MUNI/A/1363/2021, interní kód MUNázev: Jazyková a literární komunikace V. (Akronym: JLK5)
Investor: Masarykova univerzita, Jazyková a literární komunikace V.
VytisknoutZobrazeno: 14. 10. 2024 21:37