LEŠÁK, Martin. Santa Maria Maggiore v pozdní antice. Prostor jako stvořený pro stacionární liturgii? In Horáková, Tereza; Řezníčková, Veronika. Zadání, umělecká úloha a funkce v architektuře a ve výtvarném umění. 1. vyd. Brno: Books & Pipes, 2022, s. 177-193. sv. 1. ISBN 978-80-7485-266-4.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Santa Maria Maggiore v pozdní antice. Prostor jako stvořený pro stacionární liturgii?
Název anglicky Santa Maria Maggiore in Late Antiquity. An Ideal Space for The Stational Liturgy?
Autoři LEŠÁK, Martin (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Brno, Zadání, umělecká úloha a funkce v architektuře a ve výtvarném umění, od s. 177-193, 17 s. sv. 1, 2022.
Nakladatel Books & Pipes
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/22:00128707
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-7485-266-4
Klíčová slova česky Santa Maria Maggiore; stacionární liturgie; ambulatorium; pozdní antika; architektonické řešení
Klíčová slova anglicky Santa Maria Maggiore; stational liturgy; ambulatory; Late Antiquity; architectural solution
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Změněno: 7. 3. 2023 11:55.
Anotace
Santa Maria Maggiore, v češtině známá jako bazilika Panny Marie Sněžné, patří k historicky nejvýznamnějším památkám Říma. Je jedinou z pěti patriarchálních bazilik, která vznikla na objednávku římských biskupů bez jakéhokoli císařského zásahu; jde o první chrám zasvěcený Panně Marii v Římě a pravděpodobně i na Západě; a navíc byla i jedním z prvních římských kostelů — nepočítáme-­li takzvané hřbitovní baziliky stojící za hradbami města — zasvěcených světci či svě­tici. Její výstavba byla dokončena za pontifikátu Sixta III. (432—440). Výsadní postavení chrámu v historii papežství nás nutí přemýšlet o tom, jakým způsobem se souvislosti jeho vzniku mohly odrazit na architektonickém řešení a výzdobě. Zde se zaměříme především na liturgickou funkci: pokud je totiž Santa Maria Maggiore skutečně ryzí objednávkou římských biskupů, dalo by se očekávat, že i její forma bude uzpůsobena stacionární (tedy biskupské/papežské) liturgii.
Anotace anglicky
Santa Maria Maggiore is one of Rome’s most historically significant monuments. It is the only patriarchal (today called papal) basilica that was commissioned by the bishops of Rome without an imperial intervention; it is the first church dedicated to the Virgin Mary in Rome and probably in the West; also, it was one of the first Roman churches — not including the so­called cemetery basilicas standing outside the city walls — dedicated to a saint. The church’s prominent position in the history of the papacy compels us to consider how the context of its creation may have impacted its architectural design. This article focuses primarily on the liturgical function, for if Santa Maria Maggiore is indeed a pure commission of Roman bishops, we could expect its form to be adapted to the stational (i.e., episcopal/papal) liturgy.
Návaznosti
MUNI/A/1499/2021, interní kód MUNázev: Zadání, umělecká úloha a funkce v dějinách architektury a výtvarného umění (Akronym: Umělecká úloha)
Investor: Masarykova univerzita, Zadání, umělecká úloha a funkce v dějinách architektury a výtvarného umění
VytisknoutZobrazeno: 20. 7. 2024 19:15