J 2023

Self-esteem and career adaptability : Moderating roles of parental and peer support

KVASKOVÁ, Lucia, Petr HLAĎO, Libor JUHAŇÁK a Petr MACEK

Základní údaje

Originální název

Self-esteem and career adaptability : Moderating roles of parental and peer support

Autoři

KVASKOVÁ, Lucia (703 Slovensko, domácí), Petr HLAĎO (203 Česká republika, garant, domácí), Libor JUHAŇÁK (203 Česká republika, domácí) a Petr MACEK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Career Development Quarterly, Willey, 2023, 0889-4019

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50101 Psychology

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 2.100 v roce 2022

Kód RIV

RIV/00216224:14210/23:00130409

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

UT WoS

000956555900001

Klíčová slova anglicky

career adaptability; self-esteem; parental support; peer support; vocational education graduates

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 22. 3. 2024 11:42, Mgr. et Mgr. Lucie Racyn

Anotace

V originále

The present study aimed to examine the long-term associations between self-esteem and career adaptability and to investigate the moderating roles of parental and peer support in these associations. The two-wave longitudinal study used a sample of 3,126 graduates from vocational upper secondary education during their career transition. Questionnaires were administered at two time points: two months before graduation (T1) and ten months after graduation (T2). The results of linear regression and moderation analysis showed that (1) self-esteem had a longitudinal positive effect on career adaptability, (2) perceived parental and peer support did not have significant effects on career adaptability, and (3) peer support served as a moderator in the relationship between self-esteem and career adaptability. The findings emphasize the psychosocial nature of career adaptability and highlight the role of perceived peer support in the career adaptability of vocational education graduates during their career transition.

Návaznosti

GA18-07537S, projekt VaV
Název: Kariérová adaptabilita absolventů odborných vyšších sekundárních škol v období přechodu ze školy do práce
Investor: Grantová agentura ČR, Career adaptability of vocational upper-secondary school graduates during the school-to-work transition
LX22NPO5101, projekt VaV
Název: Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik (Akronym: SYRI)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik, 5.1 EXCELES

Přiložené soubory