p 2023

Digitální technologie v každodenním životě studentů – výzkum, výsledky, otázky…

ZOUNEK, Jiří

Základní údaje

Originální název

Digitální technologie v každodenním životě studentů – výzkum, výsledky, otázky…

Název anglicky

Digital technologies in students' everyday lives - research, results, questions...

Autoři

Vydání

Technologie za horizontem událostí, 2023

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Vyžádané přednášky

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

digitální technologie; adolescenti; učení; výzkum; rodiče; dovednosti

Klíčová slova anglicky

digital technologies; adolescents; learning; research; parents; skills
Změněno: 6. 3. 2023 18:54, doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.

Anotace

V originále

Dnešní studenti od narození vyrůstají v prostředí, v němž jsou digitální technologie běžně dostupné a „všudypřítomné“. Digitální technologie vytvářejí nové a stále se proměňující online prostředí pro práci, učení, komunikaci ale i trávení volného času. Studenti tak zcela přirozeně žijí ve fyzickém i virtuálním prostředí či snad lépe v jednom světě, který má dvě vzájemně propojené části. V takovém světě pak přirozeně probíhá formální i informální učení v různých prostředích, ať už ve virtuálním nebo ve školním či mimoškolním (např. v rodině nebo ve vrstevnické skupině). Nicméně diskurz o využívání digitálních technologií (ale i výzkum) je zaměřen především na způsoby, jak s pomocí těchto technologií vylepšit dosavadní přístupy k učení ve školní výuce (přinejmenším v ČR). Méně se však již uvažuje o tom, že digitální technologie nejsou pouze (didaktickým) nástrojem, ale vytvářejí možnosti pro nové postupy či sociální aktivity (včetně učení), které nejsou limitovány fyzickým prostorem školní třídy. Jak tedy zkoumat formální a informální učení studentů v digitálním věku? Stačí nám dosud využívané metody empirického výzkumu? Co víme o využívání technologií ve formálním a informálním učení? Jsou vůbec dovednosti a znalosti o technologiích získané ve výuce použitelné v životě mimo školu? A lze využít ve školní výuce vlastní zkušenosti studentů s technologiemi? Jak vidí digitální technologie samotní studenti a jejich rodiče? Proč se generace nemohou dohodnout? V přednášce se budu snažit na tyto otázky najít odpověď, a to na základě empirických dat z několika (vlastních) výzkumů. Současně ale jistě otevřeme i další otázky …

Anglicky

Today's students are growing up in an environment where digital technologies are widely available and "ubiquitous". Digital technologies are creating new and ever-changing online environments for work, learning, communication and leisure. Students thus naturally live in both physical and virtual environments, or better, in one world with two interconnected parts. In such a world, formal and informal learning naturally occurs in different environments, whether virtual, in school or out-of-school (e.g. in the family or a peer group). However, the discourse on digital technologies mainly focuses on how to use these technologies to improve existing approaches to learning in school education (at least in the Czech Republic). However, we pay less consideration to the fact that digital technologies are not just a (didactic) tool but create opportunities for new practices or social activities (including learning) that are not limited by the classroom's physical space. How, then, to explore students' formal and informal learning in the digital age? Are the empirical research methods we have used so far sufficient? What do we know about using technology in formal and informal learning? Are the skills and knowledge about technology acquired in the classroom applicable to life outside school? Moreover, can students' own experiences with technology be used in school teaching? How do students themselves and their parents view digital technologies? Why can't the generations agree? In this talk, we will answer these questions by drawing on empirical data from several (own) research studies. At the same time, we will certainly open up other questions.

Návaznosti

GA17-06152S, projekt VaV
Název: Digitální technologie v každodenním životě a učení studentů
Investor: Grantová agentura ČR, Digitální technologie v každodenním životě a učení studentů